DSpace Repository

العجز المكتسب وعلاقته بالصحة النفسية لدى التلاميذ المعيدين في شهادة البكالوريا

Show simple item record

dc.contributor.author مخلوفي, أسماء
dc.date.accessioned 2025-10-30T08:37:17Z
dc.date.available 2025-10-30T08:37:17Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.uri https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10057
dc.description.abstract هدفت الدراسة الحالية إلى الوقوف على مستوى كل من العجز المكتسب والصحة النفسية والكشف عن العلاقة الارتباطية بينهما، وكذلك إبراز الفروق في كلا المتغيرين بحسب عدد مرات الرسوب في شهادة البكالوريا. ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي وتوظيف أداتين هما مقياس العجز المكتسب لحنان ضاهر (2014)، المكون من 26 بندا موزعين على 3 أبعاد وهي "الاتزان الانفعالي" و"التوافق الشخصي والاجتماعي" و"تحقيق الذات" ومقياس الصحة النفسية لعفراء إبراهيم خليل (2006)، المكون من 33 بندا موزعة على 3 أبعاد هي: الذاتية/الخارجية، والثبات/عدم الثبات، والشمولية/المحدودية. وقد طبقا بعد التحقق من خصائصهما السيكومترية على عينة بلغ تعدادها 160 تلميذا وتلميذة اختيرت بطريقة قصدية. وبعد تحليل البيانات بـاستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss)، أظهرت نتائج الدراسة: - وجود مستوى متوسط من العجز المكتسب لدى التلاميذ الراسبين في شهادة البكالوريا. - وجود مستوى متوسط من الصحة النفسية لدى التلاميذ الراسبين في شهادة البكالوريا. - وجود علاقة ضعيفة سالبة غير دالة إحصائيا بين العجز المكتسب والصحة النفسية لدى التلاميذ الراسبين في شهادة البكالوريا. - عدم وجود فروق دالة إحصائيا في العجز المكتسب لدى التلاميذ الراسبين في شهادة البكالوريا تعزى لمتغير عدد مرات الرسوب. - عدم وجود فروق دالة إحصائيا في الصحة النفسية لدى التلاميذ الراسبين في شهادة البكالوريا تعزى لمتغير عدد مرات الرسوب. كما نوقشت النتائج في علاقتها بإطارها النظري وفي ضوء الدراسات السابقة. وبذلك توصي الطالبة بالقيام بجملة من التوصيات. The current study aimed to determine the level of both learned helplessness and psychological well-being, and to identify the correlation between them, as well as to highlight the differences in both variables based on the number of times of failure in obtaining the baccalaureate certificate. To achieve this goal, the descriptive method was used, and two tools were employed: the learned helplessness scale by Dahan Zahir (2014), which consists of 26 items distributed across 3 dimensions: “emotional imbalance”, “personal and social incompatibility”, and “self-achievement”, and the psychological well-being scale by Ghazal Ibrahim Khalil (2006), consisting of 33 items distributed across 3 dimensions: “internal/external control”, “stability/instability”, and “limited/growth potential”. The study was conducted on a sample of 160 student selected according to the characteristics of a psychometric sample. After data collection, the results were analyzed using the statistical package for the social sciences (spss). The study results showed: -A moderate level of learned helplessness among students who failed the baccalaureate exam. -A moderate level of psychological well-being among students who failed the baccalaureate exam. -A weak negative, statistically insignificant correlation between learned helplessness and psychological well-being among students who / baccalaureate exam. -No statistically significant differences in learned helplessness among students who failed the baccalaureate exam based on the variable of the number of failure attempts. -No statistically significant differences in psychological well-being among students who failed the baccalaureate exam based on the variable of the number of failure attempts. The results were interpreted in light of theoretical frameworks and previous studies. The study concluded with a set of recommendation. EN_en
dc.publisher جامعة غرداية EN_en
dc.subject العجز المكتسب EN_en
dc.subject الصحة النفسية EN_en
dc.subject learned helplessness EN_en
dc.subject psychological well-being EN_en
dc.title العجز المكتسب وعلاقته بالصحة النفسية لدى التلاميذ المعيدين في شهادة البكالوريا EN_en
dc.type Thesis EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account