Abstract:
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى الكفاءة الذاتية لدى أساتذة التعليم المتوسط ببلدية ضاية بن ضحوة – ولاية غرداية، كما هدفت إلى التعرف عن الفروق في مستوى الكفاءة الذاتية لدى عينة الدراسة تبعا لمتغيرات التالية: ( الجنس وسنوات الخبرة المهنية).
استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، قامت هذه الأخيرة بحصر جميع الأستاذة بالمتوسطات الثلاث المتواجدة ببلدية ضاية بن ضحوة، حيث تكونت عينة الدراسة من (60) أستاذ، منهم (23) أستاذ و(37) أستاذة من مرحلة التعليم المتوسط،.
ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام مقياس الكفاءة الذاتية من إعداد عادل العدل(2001)، وبعد تطبيق عدد من الأساليب الإحصائية للعلوم الاجتماعية(SPSS.v20)
أظهرت الدراسة النتائج التالية:
- مستوى متوسط في الكفاءة الذاتية لدى أساتذة التعليم المتوسط.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الكفاءة الذاتية لدى عينة الدراسة تعزى لصالح الإناث.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الكفاءة الذاتية لدى عينة الدراسة تعزى لمتغير سنوات الخبرة المهنية.
The current stydy aimed to revealed the self –proficieny level of middel school teachers in Daia Ben Dahoua –Ghardaia, also it endeavored to identify the differences in the self-proficiency level of the case study according to fllowing variables (gender and experience).
The researcher used descriptive method, she enclosed all the teachers of the three middle schools in Daia Ben Dahoua, where the case study consists of (60) teachers, (23) male, (73) female of middle school.
To achieve the goals of the study, self-efficacy scale (Adel Adle 2001) has been used, and after applying a set of statistical methods social science (spss.v20)
The study resulted as follows:
- An average level in the self –proficiency of middle school teachers.
- There are significant differences in the level of self –proficiency of the case that concerns female teachers.
- There aren’t significant differences in the level of self .
- Proficiency concerning the experience factor.