Abstract:
تهدف الدراسة إلى إبراز فعالية استخدام تقنية لعب الأدوار كأداة اتصالية في العملية التعليمية بالمدرسة الابتدائي في ولاية أدرار، تحت إشكالية مفادها: ما أثر استخدام تقنية لعبة الأدوار كأداة اتصالية في العملية التعليمية بالمدرسة الابتدائية من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي بمدينة أدرار؟، واعتمدنا على المنهج الوصفي، واخترنا العينة المتاحة البالغة عددها (102) أستاذ وأستاذة وتم استخدام أداتي الاستمارة الالكترونية والملاحظة. وتوصلنا إلى عدد من النتائج أهمها:
-أثبت الدراسة أن أغلبية المبحوثين وبنسبة 57% يستخدمون تقنية لعبة الأدوار في العملية التعليمية.
- بينت الدراسة أن جل المبحوثين وبنسبة 55.9% اتفقوا على أن لعبة الأدوار تساهم بشكل جيد في العملية التعليمية.
-اتفق أغلبية المبحوثين على أن لعبة الأدوار تعزز الثقة بالنفس لدى التلاميذ وتشجعهم على التحدث أمام الجمهور بنسبة 97.7%.
-بينت الدراسة أن لعبة الأدوار تحسن من قدرة التلاميذ على التعبير عن أفكارهم ومشاعرهم بوضوح بنسبة 90.1%.
-أوضحت الدراسة أن 18.4% فقط من المبحوثين اتفقوا على أن لعبة الأدوار لا تنمي مهارات التفكير النقدي وحل المشكلات لدى التلاميذ.
The study aims to highlight the effectiveness of using role-playing as a communication tool in the educational process in primary schools in Adrar Province. The study addresses the following question: What is the impact of using role-playing as a communication tool on the educational process in primary schools from the perspective of primary school teachers in Adrar? We adopted a descriptive approach, selecting the available sample of (102) male and female teachers. We used an electronic questionnaire and observation tools. We reached several results, the most important of which are:
- The study demonstrated that the majority of respondents, 57%, use role-playing in the educational process.
- The study showed that the majority of respondents, 33.3%, agreed that role-playing contributes significantly to the educational process.
- The majority of respondents, 97.7%, agreed that role-playing enhances students' self-confidence and encourages them to speak in public.
- The study showed that role-playing improves students' ability to express their thoughts and feelings clearly, 90.1%. The study revealed that only 18.4% of respondents agreed that role-playing games do not develop students' critical thinking and problem-solving skills.