Abstract:
أجرت هذه الدراسة تحليلًا لتأثير شبكات التواصل الاجتماعي على سلوك الطلبة الجامعيين، و خاصة الفيسبوك، ورصدت عادات وأنماط استخدامهم لهذه المنصة، مع التركيز على الآثار التي تتركها هذه المنصة على تفاعلاتهم الاجتماعية. تم استخدام المنهج المسحي الإحصائي في هذه الدراسة، واعتمدنا عينة عشوائية منتظمة تضم 130 طالبًا من جامعة غارداية. تم استخدام استبيان كأداة لجمع البيانات، حيث تضمن الاستبيان 16 عبارة موزعة على محورين.
وقد أظهرت الدراسة نتائج مهمة تشمل ما يلي:
- أكدت أن أغلب أفراد العينة يستخدمون أسماءهم الحقيقية كأسماء مستخدمين على شبكات التواصل الاجتماعي.
- تعزز شبكات التواصل الاجتماعي قيم التكافل الاجتماعي بين الطلبة.
- أشارت النتائج إلى أن استخدام شبكات التواصل الاجتماعي يمكن أن يقلل من زيارات الطلبة لأقاربهم بسبب انخراطهم الكبير في التفاعل عبر تلك المنصات، مما يجعل بعضهم يخصصون وقتًا أقل للتواصل مع أسرهم.
- أضافت شبكات التواصل الاجتماعي دفعة إلى مهارات التواصل الشخصي للطلبة، مما جعلهم قادرين على مناقشة مواضيع متنوعة.
- تراجعت صلة الرحم كسلوك اجتماعي بسبب استخدام شبكات التواصل الاجتماعي.
- بالنسبة للفئة النسائية من البحث، أشارت النتائج إلى أن تعلم أساليب الحوار هو أحد التأثيرات الإيجابية الناتجة عن استخدام شبكات التواصل الاجتماعي.
هذه النتائج تسلط الضوء على التأثيرات المعقدة والمتنوعة لشبكات التواصل الاجتماعي على سلوك الطلبة الجامعيين.
This study conducted an analysis of the impact of social networking sites, especially Facebook, on the behavior of university students. It observed their habits and usage patterns on this platform, with a focus on the effects that this platform has on their social interactions. A survey methodology was employed, and a systematic random sample of 130 students from Ghardaia University was included in the study. The survey consisted of 16 statements distributed across two main dimensions.
The study yielded significant results, including:
• It confirmed that the majority of the sample members use their real names as their usernames on social networking sites.
• Social networking sites enhance the values of social solidarity among students.
• The results indicated that the use of social networking sites can reduce students' visits to their relatives due to their significant engagement on these platforms, resulting in some allocating less time for communicating with their families.
• Social networking sites have contributed to the development of students' personal communication skills, enabling them to engage in diverse discussions.
• The social bond with relatives has diminished as a social behavior due to the use of social networking sites.
• Regarding the female participants in the study, the results indicated that learning conversational skills is one of the positive effects resulting from the use of social networking sites.
These findings shed light on the complex and diverse effects of social networking sites on the behavior of university students.