Abstract:
تهدف دراستنا للكشف عن مدى فاعلية البرنامج المعرفي السلوكي في التخفيف من مستوى القلق
النفسي لدى عينة من تلاميذ السنة الثالثة ثانوي بثانوية مصطفى بن بولعيد بمدينة مسعد، اعتمدنا المنهج
التجريبي القائم على تصميم مجموعتين متكافئتين، بحيث تم تطبيق مقياس القلق النفسي "لتايلور جانيت"، وتطبيق
شبكة المقابلة العيادية والبرنامج المعرفي السلوكي من إعداد الباحثة، قد بلغت عينة الدراسة 02 تلميذ وتلميذة، تم
تقسيمهم إلى مجموعتين متكافئتين، المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية تم اختيارهم عن طريق العينة القصدية
كما تمت معالجة البيانات باستخدام برنامج الحزم الاحصائية 02، واستخدمت الأساليب الاحصائية المتمثلة في
النسب المئوية والتكرارات، المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، معامل ارتباط بيرسون، معامل الفا كرونباخ
مربع ايتا، اختبار ت، معادلة ماك جيوجان، معادلة جاكبسون، وكانت النتائج كالتالي:
2. مستوى القلق النفسي مرتفع لدى عينة من تلاميذ السنة الثالثة ثانوي.
0. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة )2.20( بين درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية
في القياس القبلي.
3. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة )2.20( بين القياسين القبلي والبعدي للمجموعة
التجريبية لصالح القياس البعدي.
0. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة )2.20( بين القياسين القبلي والبعدي للمجموعة
الضابطة لصالح القياس البعدي.
0. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة )2.20( بين درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية في
القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية.
6. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة )2.20( بين درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية في
القياس التتبعي لصالح المجموعة التجريبية.
7. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة )2.20( في مستوى القلق لدى المجموعة التجريبية
من تلاميذ السنة الثالثة ثانوي في القياس البعدي تعزى لمتغير الجنس.
8. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة )2.20( في مستوى القلق النفسي لدى المجموعة
التجريبية من تلاميذ السنة الثالثة ثانوي في القياس التتبعي تعزى لمتغير الجنس.
9. توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة )2.20( بين القياسين البعدي والتتبعي للمجموعة
التجريبية لصالح القياس التتبعي.
Our study aims to reveal the effectiveness of the cognitive behavioral program in
reducing the level of psychological anxiety among a sample of third year secondary school
students at Mostafa Ben Boulaid secondary school in the city of Messaad. we adopted the
experimental approach based on designing tow equivalent groups, where by the scale was
applied psychological anxiety scale"Taylor Janet", and the clinical interview network and the
cognitive behavioral program preapared by the researcher. the study sample amounted to 40
Male and female students, who were divided into tow equivalent groups, the control group
and experimental group.They were selected through the intentional sample.The data were
processed using the statistical package 21 program, statistical methods were used including
percentages, frequencies, arithmetic means, standard deviation, pearson correlation
coefficient, Cronbach's alpha coefficient, Eta- squared, T-test, Mc Geoghan equation, and
Jackson's equation. the results were as follows:
1.The level of psychological anxiety is high among a sample of third year secondary school
students.
2.there are no statistically significant differences at the significance level )0.05( between the
scores of the control and experimental groups in the pre- test.
3. There are statistically significant difference at the significance level )0.05( between the
pre- and post-measurements of the experimental group in favor of the post measurement.
4.There are statistically significant difference at the significance level )0.05( between the pre
–and post- measurements of the control group in favor of the post measurement.
5. There are statistically significant difference at the significance level )0.05( between the
scores of the control and experimental groups in the post- test in favor of the experimental
group.
6.There are statistically significant differences at the significance level )0.05( between the
scores of the control group and experimental groups in the follow- up measurement in favor
of the experimental group.
7. There are no statistically significant differences at the significance level )0.05( in the level
of anxiety among of third-year secondary school students in the pre-and post measurement
attributable to the gender variable .
8. There are no statistically significant difference at the significance level )0.05( in the level
of anxiety among the experimental group of third-year secondary school students in the
follow- up measurement attributed to the gender variable.
9. There are statistically significant differences at the significance level )0.05( between the
post and follow- up measurements of the experimental group in favor of the follow up
measurement.