Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10183
Title: متطلبات ادارة المواهب في الادارة الج ا زئرية من وجهة نظر الباحثين دراسة حالة وحدة الطاقات المتجددة بغرداية
Authors: فائزة, بوشارب
Keywords: إدارة
مواهب
الطاقات المتجددة
Issue Date: 2025
Publisher: جامعة غرداية - كلية العلوم الإقتصادية التجارية وعلوم التسيير
Abstract: هدفت الد ا رسة لإبراز متطلبات إدارة المواهب في الادارة الج ا زئرية من وجهة نظر الباحثين في المعهد الطاقات المتجددة وحدة غرداية، وتمحورت حول الإشكالية التالية: ما مدى توفر متطلبات إدارة المواهب في مؤسسات الج ا زئرية؟ وكذلك تسليط الضوء وتشخيص واقع إدارة المواهب في المؤسسة والادارة الج ا زئرية والمؤسسة محل الد ا رسة. وللإجابة على إشكالية الد ا رسة، اعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي وقمنا باختيار عينة من مجتمع، حيث طبقت الد ا رسة على عينة بحث تمثلت في الباحثين في مركز تنمية الطاقات المتجددة وحدة غرداية، واستخدمنا في د ا رستنا أداة الاستبيان بجمع البيانات الميدانية للد ا رسة عدده 42 باحثا، واستخدمنا الأدوات الإحصائية في التحليل والمناقشة لإب ا رز متطلبات إدارة المواهب في الادارة الج ا زئرية. وبعد الد ا رسة الميدانية الموضوع البحث توصلنا الى مجموعة من النتائج أهمها : أظهرت نتائج الد ا رسة توفر أبعاد إدارة المواهب في الإدارة الج ا زئرية، والمتمثلة في تخطيط المواهب، واستقطابها، وادارة الأداء، والاحتفاظ بها، وتطويرها، وهو ما يؤكد أنّ المؤسسات الإدارية الج ا زئرية بدأت تتبنى ممارسات ممنهجة لإدارة المواهب، كما يوفر فرصاً للتعلم والتطوير المستمر، وهو مؤشر إيجابي على وعي المؤسسة بأهمية تنمية أ رس المال البشري، خاصة من خلال أن المعهد يخلق بيئة إيجابية تعزز من تبادل المعرفة والاستفادة من الخب ا رت، وهو ما يُعد من أهم مقومات الحفاظ على المواهب وتطويرهاThis study aims to highlight the requirements of talent management in Algerian administration from the perspective of researchers at the Renewable Energy Development Center – Ghardaïa Unit. The study revolves around the following central question: How can Algerian institutions identify and develop the talent management requirements that contribute to enhancing their efficiency and effectiveness amid global and local economic challenges? The objective of this research is to examine the types of talent utilized within institutions and their role in enhancing competitive advantage. It also seeks to diagnose the current state of talent management within Algerian administration in general, and within the institution under study in particular. To address the research problem, a descriptive-analytical approach was adopted. The study sample consisted of 42 researchers from the Renewable Energy Development Center – Ghardaïa Unit. A questionnaire was used as the primary data collection tool, and statistical methods were employed for data analysis and discussion to shed light on the requirements of talent management in the Algerian administrative context. Key Findings:  The findings of the study revealed the availability of the five dimensions of talent management in Algerian administration, namely talent planning, talent acquisition, performance management, talent retention, and talent development. This confirms that Algerian administrative institutions have begun to adopt systematic practices of talent management, which positively contributes to improving institutional performance and ensuring the sustainability of human resources  The center offers opportunities for continuous learning and development, which indicates institutional awareness of the importance of human capital development. It fosters a positive environment that encourages knowledge exchange and the sharing of expertise—key elements in retaining and developing talent through targeted training programs
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10183
Appears in Collections:Mémoires de Licence et Les rapports de stage economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
متطلبات ادارة المواهب في الادارة الج زائرية (2).pdf1.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.