Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10204
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorفوزية, شرع-
dc.date.accessioned2025-11-10T10:14:13Z-
dc.date.available2025-11-10T10:14:13Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10204-
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر الانفتاح التجاري على النمو الاقتصادي في الدول النامية وبصفة خاصة الجزائر وذلك خلال الفترة 2014-2023، وتم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي في الجانب النظري للدراسة من خلال شرح وتحليل مفاهيم الانفتاح التجاري والنمو الاقتصادي وابراز تأثير الانفتاح على النمو، وفي الجانب التطبيقي تم الاعتماد مجموعة من الإختباراتالإحصائية والقياسية لإبراز تأثير الانفتاح التجاري على النمو الاقتصادي. وتوصلت الدراسة الى أنه لا يوجد تأثير مباشر للانفتاح التجاري على النمو الاقتصادي في الجزائر خلال الفترة المدروسة، وقد يرجع ذلك إلى الخصائص البنيوية للاقتصاد الجزائري، مع هيمنة كبيرة للطابع الاستهلاكي في البنية الاقتصادية، إلى جانب ضعف القاعدة الإنتاجية المحلية، وأوصت الدراسة إلى ضرورة تبنّي رؤية وطنية واضحة لتفعيل الانفتاح التجاري بشكل فعال، من خلال تنويع الشركاء التجاريين وتوسيع الأسواق الخارجية، مع التركيز على إبرام اتفاقيات تجارية تفضيلية مع دول القارة الإفريقية والأسواق الصاعدة، بما يعزز التبادل التجاري ويقلل من التبعية لأسواق معينة ومحددة دون سواها This study aims to examine the impact of trade openness on economic growth in developing countries, with a particular focus on Algeria during the period 2014–2023. The research adopts a descriptive-analytical approach in the theoretical section, analyzing the concepts of trade openness and economic growth, as well as the relationship between them. The empirical section employs a set of econometric and statistical tests to assess the effect of trade openness on Algeria's economic growth. The findings reveal that trade openness did not have a direct impact on economic growth in Algeria during the studied period, this outcome may be attributed to the structural characteristics of the Algerian economy, which is predominantly consumption-oriented and suffers from a weak domestic production base, The study recommends adopting a clear national strategy to enhance the effectiveness of trade openness by diversifying trade partners, expanding into international markets particularly within Africa and emerging economies and signing preferential trade agreements to boost trade flows and reduce dependency on a limited number of marketsEN_en
dc.publisherجامعة غرداية - كلية العلوم الإقتصادية التجارية وعلوم التسييرEN_en
dc.subjectانفتاح تجاريEN_en
dc.subjectنمو اقتصاديEN_en
dc.subjectصادراتEN_en
dc.subjectوارداتEN_en
dc.subjectناتج محلي إجماليEN_en
dc.titleأثر الانفتاح التجاري على النمو الاقتصادي في الدول النامية دراسة قياسية لحالة اقتصاد الجزائرEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.