Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10220| Title: | تشخيص مدى مساهمة الذكاء العاطفي في التقليل من ضغوط العمل ) دراسة ميدانية لعينة اساتذة في المؤسسات التربوية بمدينة غرداية |
| Authors: | اسماء, دراوي سهيلة, معطالله |
| Keywords: | ضغوط العمل ذكاء عاطفي مؤسسات تربية وتعليم |
| Issue Date: | 12-يون-2025 |
| Publisher: | جامعة غرداية - كلية العلوم الإقتصادية التجارية وعلوم التسيير |
| Abstract: | تهدف هذه الدراسة إلى تشخيص مدى مساهمة أبعاد الذكاء العاطفي )الوعي الذاتي ، تنظيم الذات ، التعاطف، التحفيز، المهارات الاجتماعية( في التقليل من ضغوط العمل لدى أساتذة التربية والتعليم بمدين ة غرداية، ولأجل ذلك اعتمدنا على المنهج الوصفي وعلى استبيان وزع على عينة مكونة من 52 أستاذ، وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها : عدم وجود أثر ذو دلالة احصائية لأبعاد الذكاء العاطفي في التقليل من ضغوط العمل لدى عينة الدراسة، على الرغم من تسجيل مستوى مرتفع للذكاء العاطفي و مستوى متوسط لضغوط العمل لديهمhis study aims to assess the extent to which the dimensions of emotional intelligence (self-awareness, self-regulation, empathy, motivation, and social skills) contribute to mitigating work-related stress among education professionals in the municipality of Ghardaia. To achieve this objective, a descriptive research methodology was employed, and data were collected using a structured questionnaire administered to a sample of 52 teachers . The findings revealed that there is no statistically significant impact of emotional intelligence dimensions on reducing occupational stress among the study sample. This outcome was observed despite the participants exhibiting a high .related stress-level of emotional intelligence and a moderate level of work |
| URI: | https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10220 |
| Appears in Collections: | Mémoires de Master Economie |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| تشخيص مدى مساهمة الذكاء العاطفي في التقليل من ضغوط.pdf | 3.38 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.