Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10220
Title: تشخيص مدى مساهمة الذكاء العاطفي في التقليل من ضغوط العمل ) دراسة ميدانية لعينة اساتذة في المؤسسات التربوية بمدينة غرداية
Authors: اسماء, دراوي
سهيلة, معطالله
Keywords: ضغوط العمل
ذكاء عاطفي
مؤسسات تربية وتعليم
Issue Date: 12-Jun-2025
Publisher: جامعة غرداية - كلية العلوم الإقتصادية التجارية وعلوم التسيير
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى تشخيص مدى مساهمة أبعاد الذكاء العاطفي )الوعي الذاتي ، تنظيم الذات ، التعاطف، التحفيز، المهارات الاجتماعية( في التقليل من ضغوط العمل لدى أساتذة التربية والتعليم بمدين ة غرداية، ولأجل ذلك اعتمدنا على المنهج الوصفي وعلى استبيان وزع على عينة مكونة من 52 أستاذ، وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها : عدم وجود أثر ذو دلالة احصائية لأبعاد الذكاء العاطفي في التقليل من ضغوط العمل لدى عينة الدراسة، على الرغم من تسجيل مستوى مرتفع للذكاء العاطفي و مستوى متوسط لضغوط العمل لديهمhis study aims to assess the extent to which the dimensions of emotional intelligence (self-awareness, self-regulation, empathy, motivation, and social skills) contribute to mitigating work-related stress among education professionals in the municipality of Ghardaia. To achieve this objective, a descriptive research methodology was employed, and data were collected using a structured questionnaire administered to a sample of 52 teachers . The findings revealed that there is no statistically significant impact of emotional intelligence dimensions on reducing occupational stress among the study sample. This outcome was observed despite the participants exhibiting a high .related stress-level of emotional intelligence and a moderate level of work
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10220
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.