Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/2125
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorحسام, بوالغبرة-
dc.contributor.authorحسام الدين, باي-
dc.date.accessioned2022-10-24T08:33:39Z-
dc.date.available2022-10-24T08:33:39Z-
dc.date.issued2020-09-20-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/2125-
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة الى معرفة أثر الحوافزالمادية والمعنوية على الاداء الوظيفي في المؤسسات التربوية وقد تم أخذ عينة عشوائية من أساتذة ـبتلف األطوار التعليمية بوالية غرداية . لتحقيق أىداؼ الدراسة مت االعتماد على منهج البحث الوصفي التحليلي ، كقد صممت استبانو كزعت على عينة عشوائية مكونة من )60 )أستاذ ؼبختلف األطوار التعليمية لبلدية غرداية مت اسًتجاع ) 45 )استبانو كقد كانت نسبة االسًتجاع )75 )%منها )32 )صاغبة للدراسة. كقد مت استخداـ الربانمج اإلحصائي SPSS ،الختبار فرضيات الدراسة ابالستعانة ابألساليب اإلحصائية التالية كلقد مت التوصل إذل ؾبموعة من النتائج أنبها:  ال يوجد أثر معنوم لبعد التحفيع اؼبادم يف أداء العاملُت عند مستول الداللة α≤ 05.0.  يوجد أثر معنوم لبعد التحفيع اؼبعنوم يف أداء العاملُت عند مستول الداللة α≤ 05.0.  يوجد أتثَت إهبايب للتحفيع اؼبعنوم على أداء العاملُت عند مستول الداللة α≤ 05.0 This study aims to know the effect of material and moral incentives on job performance, and the study contains two chapters, the first chapter, in which the concept of motivation, incentive theories, types of incentives, and factors affecting the motivation system are covered, and the second chapter includes the field study and analysis of personal data, and Basic data, findings, and recommendations. To achieve the objectives of the study, a descriptive and analytical research method was adopted, which relies on collecting data on the phenomenon and its interpretation. A questionnaire was designed and distributed to a random sample consisting of (60) teachers for the various educational stages of the municipality of Ghardaia. (45) questionnaires were retrieved, and the recovery rate was (75%). Of which (32) are eligible for study. The SPSS statistical program was used to test the study hypotheses with the help of the following statistical methods: the arithmetic mean, standard deviation and coefficient of variation, correlation coefficients, T-Test test for one sample, multiple linear regression analysis, T-Test for independent samples, and the single-sample analysis of variance test. Among the most important results are:  There was no significant effect of the physical motivation dimension on the performance of workers at the significance level α ≤0.05.  There is a significant effect of the dimension of moral stimulation on the performance of workers at the significance level α0.05.EN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectالتحفيز الماديEN_en
dc.subjectالتحفيز المعنويEN_en
dc.subjectأداء العاملينEN_en
dc.titleأثر التحفيز المادي والمعنوي على أداء الوظيفي دراسة حالة المدرسة الجزائــــــريــــةEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
388.04.864.pdf3.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.