Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/3247
Title: متطلبات بناء ثقافة الجودة في المؤسسات الفندقية - دراسة حالة فندق الأوراسي
Authors: عبد الرحيم, حاج قويدر
Keywords: الجودة
ثقافة الجودة
جودة الخدمية
المؤسسات الفندقية
Issue Date: 2016
Publisher: جامعة غرداية/كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية وعلوم التسيير
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على متطلبات وأسس بناء ثقافة الجودة في المؤسسات الفندقية، حيث تضم نّ مجتمع الدراسة عمال فندق الأوراسي بالجزائر العاصمة، وقد شملت الدراسة عينة عشوائية بسيطة من العمال بحيث تم تصميم وإنشاء استبانة تتكون من 3 محاور، وكل محور يحتوي على 10 عبارات من أجل جمع البيانات من أفراد عينة الدراسة، تم توزيع حوالي 60 استبانة على العمال منها 8 استبانات غير مسترجعة و 2 ملغاة، وعلى إثر ذلك خضع حوالي 50 استبانة للتحليل الإحصائي من مجموع الاستبيانات الموزعة، وبعد أن تم إخضاع ووضع إجابات المستجوبين من أفراد عينة الدراسة للتحليل وذلك باستعمال برنامج التحليل الإحصائي " الحزمة الإحصائية للعلوم حيث قمنا باستعمال أدوات إحصائية متعددة على غرار المتوسط ،" ( SPSS. الاجتماعية ( 20 الحسابي والانحراف المعياري، إضافة إلى بعض التطبيقات التي يتضم نّها هذا البرنامج مثل معامل كاي تربيع لإثبات صحة الفرضيات واختبار آلفا كرو نباخ لمعرفة ثبات وصدق الاستبانة، وعليه انطلاقا من نتائج اختبار الفرضيات وتحليل ومناقشة هذه النتائج توصلت الدراسة إلى وجود مجموعة من المتطلبات الضرورية لبناء ثقافة الجودة في المؤسسات الفندقية، والتي احتوتها المؤسسة على غرار العمل كفريق ومشاركة العمال في كافة الأنشطة والتدريب والتعليم المتواصل لكسب المهاراتالمطلوبة من أجل عملية التحسين المستمر للجودة The aim of this study was to identify the requirements and the foundations of building a culture of quality in the hotel establishments. It was done with a simple sample of random workers from El Aurassi Hotel that is situated in Algiers. The questionnaire was designed and constructed to consist of three axes and each axis contains ten terms in order to collect data from the study sample. Sixty questionnaires were distributed, eight questionnaires were unrecovered and two were canceled, therefore about fifty questionnaires went for statistical analysis. The answers of the individuals responded to the survey sample were analyzed by the statistical analysis program "statistical package for social Sciences (SPSS.20)" Multiple statistical tools were used such as the arithmetic mean and standard deviation, in addition to some of the applications that are included in this program, like chi-squared coefficient to validate hypotheses and the Alpha Cronbach test to confirm the validity of the questionnaire. From the results of the hypothesis test which were analyzed and discussed, it was found that a set of necessary requirements to build quality culture in the hotel establishments existed in El Aurassi Hotel such as teamwork, workers participation in all activities, training and continuous education to acquire the required skills for continuous quality improvement process.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/3247
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.