Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/4300
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعبد الكريم, حسسيني-
dc.date.accessioned2022-12-08T13:11:35Z-
dc.date.available2022-12-08T13:11:35Z-
dc.date.issued2017-12-17-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/4300-
dc.description.abstractتهدف هىذه الدراسة إلى توضيح دور التدقيق التسويقي في تقييم الدبيعات في المؤسسة الاقتصادية ، ومن أجل ذلك حاولنا معالجة الاشكالية التالية كيف يساىم التدقيق التسويقي في تقييم الدبيعات في الدؤسسة الاقتصادية؟ ، وللإجابة عن ىذه الإشكالية قمنا بدراسة في مؤسسة الأنابيب ALFA PIPE . وللإجابة على إشكالية الدراسة، اعتمدنا في دراستنا على استبياف تضمن أسئلة متعلقة بدحورين ، كل لزور يصب في فرضية من فرضيات الدراسة، وقد تم توزيعو على عماؿ مؤسسة ALFA PIPE ، بحيث بست الدراسة على قسم التسويق والمحاسبة والدبيعات ، وقد اعتمدنا في التحليل بيانات الاستبيانات على برنامج الحزمة الإحصائية للعلو الاجتماعية ) SPSS ( وبرنامج معافً الجداوؿ الالكتًونية ) EXCEL (ولاختتبار الررضيات استخدمنا اختتبار فرؽ الدتوسطتُ) Independent_Samples t_test ) وفي الأختتَ ختلصت دراستنا إفُ لرموعة من النتائج ألعها أف يعمل الددقق التسويقي على معرفة عناصر البيئة التسويقية وتقييم الدبيعات لزيادة مبيعاتها وأرباحها لأقصى حد مع تقليل تكاليرها التسويقيةSummary =This study aims at clarifying the role of marketing audit in the evaluation of sales in the economic institution. Therefore, we tried to address the following problem to what extent can marketing audit contribute to the evaluation of sales in the economic institution. To answer this problem, We studied at the Foundation ALFA PIPE .In our study,we relied on a questionnaire that included questions related to two axes, each axis involved in an idea in the hypothesis of the study, It was distributed to an institution ALFA PIPE. So that the study was conducted on the department of marketing, accounting and sales ,we adopted the statistical package for social sciences program (SPSS) and Electronic spreadsheet processing program (EXCEL) , To test hypotheses, we used the mean difference test)Independent_Samples t_test ( , Finally, our study concluded with a set of results, the most important of which is that The marketing auditor should know the elements of the marketing environment and its impact on the performance of the institution and The company seeks to increase its sales and profits while minimizing marketing costs.EN_en
dc.publisherجامعة غرداية/كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية وعلوم التسييرEN_en
dc.subjectالتدقيق التسويقيEN_en
dc.subject،تقييم المبيعاتEN_en
dc.subjectالمؤسسة الاقتصاديةEN_en
dc.titleدور التدقيق التسويقي في تقييم المبيعات في المؤسسة الاقتصاديةEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
388.04.372.pdf2.98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.