Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9820
Title: استخدامات الرقمنة في الجامعات دراسة ميدانية لجامعة غرداية
Authors: ماجدة, بن سعدون
عائشة, رويبح
Keywords: الرقمنة
التعليم العالي
التحديات الرقمية
Issue Date: 2025
Publisher: جامعة غرداية - كلية العلوم الإقتصادية التجارية وعلوم التسيير
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على واقع الاستخدامات المتعددة للرقمنة في الجامعات، مع التركيز على جامعة غرداية كنموذج تطبيقي. وأثرها على مختلف الجوانب الإدارية والبيداغوجية، تم اعتماد المنهج الوصفي التحليلي باعتباره الأنسب لدراسة الظواهر المرتبطة بالرقمنة وتحليلها في السياق الجامعي.حيث استخدمت الباحثتان الاستبيان والمقابلة كأدوات رئيسية لجمع البيانات علىعينة مكونة من77من الطلبةوالإداريين والأساتذة بجامعة غرداية، وتوصلت الدراسة إلىأن الرقمنة تُعد عاملًا محوريًا في تطوير العمل الجامعي، غير أن تطبيقها الفعلي لا يزال يواجه مجموعة من This study aims to shed light on the reality of the multiple uses of digitization in universities, focusing on the University of Ghardaia as a practical model. It also examines its impact on various administrative and pedagogical aspects. The descriptive-analytical approach wasadopted, as it is the most appropriate method for studying and analyzing digitization-related phenomena in the university context.The researchers used questionnaires and interviews as primary tools for collecting data on a sample of 77 students, administrators, and professors at Ghardaia University. The study concluded that digitization is a pivotal factor in developing university work, but its practical implementation still faces a number of difficulties related to technical, formative, and organizational aspects.الصعوبات المتعلقة بالجوانب التقنية، التكوينية والتنظيمية
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9820
Appears in Collections:Mémoires de Licence et Les rapports de stage

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
استخدامات الرقمنة في الجامعات -رويبح عائشة -.pdf3.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.