Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9857
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعامر, رزقي-
dc.date.accessioned2025-09-28T09:36:09Z-
dc.date.available2025-09-28T09:36:09Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9857-
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى التعرف على واقع تبني منظمات الأعمال الصناعية المسؤولية الاجتماعية في مؤسسة الجزائرية ألفا بايب -وحدة غرداية وللوصول إلى أهداف الدراسة ،تم الاعتماد على المنهج الوصفي ودراسة الحالة، كما استخدمنا أداة الاستبيان، وتكون مجتمع الدراسة من مجموعة من الموظفين العاملين في ألفا بايب -وحدة غرداية حيث بلغ عدد الاستبيانات الموزعة 55 استبيانا، وتم استرجاع 55 استبيانا أي بنسبة 100%، أما تحليل البيانات المتحصل عليها فتم باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية ( SPSS ). أظهرت النتائج المتوصل إليها أنه هناك مستوى مرتفع لواقع تبني منظمات الأعمال الصناعية للمسؤولية الاجتماعية في المؤسسة محل الدراسة، ووجود أثر ايجابي للأبعاد (الاقتصادية والقانونية والأخلاقية و الخيرية ). كما تم التوصل إلى عدم وجود فروق تعزى إحصائيا للعوامل الشخصية لأفراد عينة الدراسة تبعا لمتغير الجنس، الفئة العمرية المستوى التعليمي، سنوات الخبرة ،المستوى الوظيفي This study aims to identify the reality of the adoption of corporate social responsibility by industrial business organizations in the Algerian company ALFA PIPE - Ghardaia Unit. To achieve the study's objectives, the descriptive method and the case study were adopted, and a questionnaire was used as a tool. The study population consisted of a group of employees working at ALFA PIPE - Ghardaia Unit, where 55 questionnaires were distributed, and 55 questionnaires were retrieved, representing a 100% response rate. The analysis of the obtained data was conducted using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program. The results showed that there is a high level of adoption of corporate social responsibility by industrial business organizations in the studied institution, and the existence of a positive impact of the dimensions (economic, legal, ethical, and philanthropic). The study also found that there were no statistically significant differences attributed to the personal factors of the study sample members according to the variables of gender, age group, educational level, years of experience, and job level.EN_en
dc.publisherجامعة غرداية - كلية العلوم الإقتصادية التجارية وعلوم التسييرEN_en
dc.subjectمسؤولية الاجتماعيةEN_en
dc.subjectالمنظمات صناعيةEN_en
dc.subjectتنمية المستدامةEN_en
dc.titleوحدة غرداية ALFA PIPE -واقع تبني منظمات الأعمال صناعية للمسؤولية الاجتماعية ـ دراسة حالة المؤسسة الجزائرية لصناعة الأنابيبEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Licence et Les rapports de stage



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.