الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة إلى قياس مستوى جودة الحياة عند طلبة علم النفس العيادي في ظل جائحة كورونا، وكذا معرفة الفروق حسب متغيري الجنس و المستوى الدراسي. و لتحقيق أهداف الدراسة تم الإعتماد على المنهج الوصفي، كما إشتملت عيّنة الدراسة على 132 طالب (ة) جامعي، الذين طبق عليهم مقياس جودة الحياة لمحمود مسنى و علي كاظم (2006)، وبعد القيام بإجراءات الدراسة الإحصائية، توصّلنا إلى النتائج الآتية: - مستوى جودة الحياة عند طلبة علم النفس العيادي في ظل جائحة كورونا متوسط. - توجد فروق في مستوى جودة الحياة عند طلبة علم النفس العيادي في ظل جائحة كورونا تعزى لمتغير الجنس و هي لصالح الذكور. - لا توجد فروق في مستوى جودة الحياة عند طلبة علم النفس العيادي في ظل جائحة كورونا تعزى لمتغير المستوى الدراسي (سنة ثالثة، سنة أولى ماستر، سنة ثانية ماستر) . This study aimed to measure the level of quality of life for students of clinical
psychology during COVID-19 pandemic, and it also aimed to find out the
differences according to: gender and educational level. In order to achieve the
objectives of the study, the descriptive approach was used. The study sample
consisted of 132 university students. Also the Qol instrument established by
Mahmoud Musna and Ali Kadhem (2006) has been used. The statistical study
revealed the following results:
-The level of quality of life among the students during COVID-19 pandemic is
average.
-There are differences in the level of quality of life during COVID-19 pandemic due
to the gender, which is in favor of males. And, there are no differences in the level
of quality of life during COVID-19 pandemic due to the academic level.