Abstract:
تسعى هذه الدراسة للوقوف على جهود الزوايا القرآنية في تعليم اللغة العربية من خلال الكشف عن الآليات التي تعتمدها الزوايا في تعليم علوم العربية إضافة إلى أثر التعليم القرآني على اكتساب ملكة العربية وإثراء الرصيد اللغوي للمتعلم، منطلقين بإشكالية رئيسة مفادها: ما هي جهود الزوايا القرآنية في تعليم اللغة العربية؟ مُعتمدين على المنهج الوصفي بآليات تحليلية بُغية الغوص في غمار هذا البحث مُستأنسين بمبادئ اللسانيات التعليمية التي تُشكّل الخلفية النظرية للموضوع، وقد اعتمدنا على بناء خطّة تُمهّد لنا طريق البحث في هكذا موضوع حيث استفتحناه بمقدمة ثمّ أتبعناها بأربعة فصول الأول فصل نظري وتعريفي لأهم مصطلحات وقضايا البحث أمّا الثاني فتطرقنا في إلى التعريف بعينة البحث، أما الفصل الثالث فتطرّقنا فيه إلى آليات تعليم علوم العربية إضافة إلى أثر تعليم القرآن الكريم والمواد المُدرّسة على إثراء الرصيد اللغوي للمتعلم، أمّا الفصل الرابع فخصّصناه لتحليل الاستبيان الذي أردناه أن يكون بطاقة تُعرِّف بهذه الجهود لدى القائمين عليها وآلية مساعدة في إنجاز هذا البحث الذي اختتم بخاتمة حوت النتائج المتوصل إليها إضافة إلى جملة من التوصيات والمقترحات.
This study aims to examine the efforts of Quranic schools in teaching the Arabic language by uncovering the mechanisms these schools use in teaching Arabic sciences, in addition to the impact of Quranic education on acquiring Arabic proficiency and enriching the learner's linguistic repertoire. The main research question driving this study is: What are the efforts of Quranic schools in teaching the Arabic language? We relied on the descriptive method with analytical tools to delve deeply into this research, guided by the principles of educational linguistics that form the theoretical background of the topic. We structured our research with a plan that facilitated our exploration of this subject, beginning with an introduction followed by four chapters. The first chapter is theoretical, defining the key terms and issues of the research. The second chapter introduces the research sample. The third chapter discusses the mechanisms of teaching Arabic sciences, along with the impact of Quranic education and the taught materials on enriching the learner's linguistic repertoire. The fourth chapter is dedicated to analyzing the questionnaire, which we designed as a tool to highlight these efforts among those in charge of them and as an aid in accomplishing this research. The study concludes with a summary of the findings and a series of recommendations and suggestions.