dc.description.abstract |
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى الذكاء العاطفي واتخاذ القرار لدى مديري المدارس بالمرحلة الابتدائية بمدينة غرداية ، وكذا التعرف على الفروق حسب المتغيرات التالية: الجنس والأقدمية، والكشف عن العلاقة بين الذكاء العاطفي واتخاذ القرار لدى مديري المدارس الابتدائية بمدينة غرداية، حيث اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي: على مجتمع مكون من 90 مدير ومديرة (المسح الشامل) بمدينة غرداية، ولتحقيق هدف الدراسة تم تطبيق استبيانين: تم الـتأكد من خصائصها السيكو مترية ( الصدق، الثبات)، وبعد معالجة البيانات بالأساليب الإحصائية المناسبة والحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss 22.0) تم التوصل إلى النتائج التالية:
⮚ مستوى الذكاء العاطفي لدى مدراء المدارس الابتدائية لمدينة غرداية مرتفع.
⮚ مستوى فعالية اتخاذ القرار لدى مدراء المدارس الابتدائية لمدينة غرداية مرتفع.
⮚ توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الذكاء العاطفي واتخاذ القرار لدى مدراء المدارس الابتدائية لمدينة غرداية.
⮚ لا توجد فروق بين الجنسين في الذكاء العاطفي باختلاف الجنس والأقدمية.
⮚ لا توجد فروق بين الجنسين في اتخاذ القرار باختلاف الجنس والأقدمية.
The current study aimed to identify the level of emotional intelligence and decision-making among primary school principals, as well as to identify differences based on the following variables : gender and seniority. It also aimed to explore the relationship between emotional intelligence and decision-making among primary school principals. The researcher adopted a descriptive approach : à comprehensive survey was conducted on a population of 90 male and female principals in the city of Ghardaia. To achieve the study's objective, two questionnaires were administered: their psychometric properties (validity, reliability) were verified. After processing the data using appropriate statistical methods and the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS 22.0), the following results were obtained:
⮚ The level of emotional intelligence among primary school principals in Ghardaia is high.
⮚ The level of decision-making effectiveness among primary school principals in Ghardaia is high.
⮚ There is a statistically significant correlation between emotional intelligence and decision-making among primary school principals in Ghardaia.
⮚ There are no gender differences in emotional intelligence based on gender and seniority.
⮚ There are no gender differences in decision-making based on gender and seniority. |
EN_en |