Abstract:
إن مفهوم التناص قائم على دراسة النص الأدبي في ضوء علاقته بنصوص سابقة باعتبار أن تلك العلاقة إنما هي ضرب من تقاطع أو تعديل متبادل بين وحدات عائدة إلى نصوص مختلفة لتأخذ مكانها في بنية نصية جديدة ،ومن ثم يمكن القول أن كل نص إنما هو تحويل لجملة من النصوص السابقة وهذه النظرة الإيجابية لمفهوم النص غيرت موقع التناص في الدراسات النقدية الحديثة فأخد التناص فيها منحنى إيجابي بعد أن تخلص من مفهوم السرقة الأدبية .
ولقد كانت مذكرتنا على دراسة ظاهرة التناص من حيث المفهوم والنوع والقوانين في ديوان الشاعر بلقاسم غزيل " إبحار في مواقع المعصم والسوار ".
الكلمات المفتاحية: تناص،نصوصأدبية،تقاطعنصوص،بنيةنصية،دراسةنقدية،ديوانابحار
Abstract:
The concept of intertextuality is based on studying the literary text in light of its relationship with previous texts, considering that this relationship is a kind of intersection or mutual modification between units belonging to different texts to take their place in a new textual structure. Therefore, it can be said that every text is a transformation of a sentence from Previous texts and this positive view of the concept of text changed the position of intertextuality in modern critical studies, so intertextuality took a positive turn after it got rid of the concept of literary theft.
Our memorandum was to study the phenomenon of intertextuality in terms of concept, type, and laws in the poetry collection of the poet BelkacemGhazil, “Sailing on the Sites of the Wrist and the Bracelet.