Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6848
Title: اتجاه الطلبة الجامعيين نحو استخدام الألعاب الالكترونية الحديثة دراسة مسحية على عينة من مستخدمي لعبة بابجي (PUBG) بقسم علوم الإعلام واتصال بجامعة غرداية
Authors: انفال, حويشيتي
امال, بلحراش
Keywords: اتجاه
الالعاب الالكترونية
الاستخدام،الطلبة الجامعيين
لعبة بابجي
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: هدفت الدراسة الى معرفة اتجاه الطلبة الجامعيين نحو استخدام الالعاب الالكترونية الحديثةدراسة مسحية على عينة من مستخدمي لعبة ببجي قسم علوم الاعلام والاتصال الجامعة غرداية منطلقين من التساؤل التالي: ما هو اتجاه طلبة قسم علوم الاعلام والاتصال بغرداية نحو استخدام الالعاب الالكترونية الحديثة لعبة ببجي نموذج؟ وتنتمي دراستنا الى الدراسات الوصفية حيث اعتمدنا على منهج المسح بالعينة والملاحظة والاستمارة كأداة لجمع البيانات، ولتجنب المسح الشامل لكل مفردات مجتمع البحث المتمثل في طلبة جامعة غرداية، واخترنا العينة القصدية حيث قدر عدد بـ100مفردة. وقد توصلت دراستنا الى نتائج عديدة منها: - غالبية طلبة علوم الاعلام والاتصال بجامعة غرداية يلعبون لعبة ببجي بشكل دائم ومستمر منذ كأكثر من سنة، ويفضلون ممارستها لساعت طويلة خاصة في الفترة الليلية وبشكل فردي،الامر الذي يشعرهم بالتميز والانجاز الشخصي. - دقة الصورة والانسجام وعناصر الجذب المختلفة الموجودة على مستوى هذه اللعبة ، إضافة إلى تقمص الشخصيات ومحاكاة الواقع ناهيك عن الترفيه والتسلية والهروب من الضغوطات اليومية هي الأسباب الأساسية التي دفعت بطلبة قسم الاعلام والاتصال بجامعة غرداية للعب ببجي. - اثبتت الدراسة ان للعبة ببجيساهمت في تنمية المهارات وتنوع الثقافة اللغوية لدى طلبة قسم علوم اعلام واتصال وزادتهم تركيز وإبداعاً وذكاء، كما أن ممارستهم لها تجعلهم سعداء وتزيد من حب المنافسة والتحدي والانتصار لهم. - يتجه أغلب اتجاهات طلبة قسم علوم اعلام واتصال نحو موافقتهم بوجود أثار متعددة لهذه اللعبة من خلال طرق وأساليب الاستخدام، إذ بينت الدراسة أن اللعبة أثرت بشكل أو بآخر على التحصيل العلمي، كما غيرت من روتينهم اليومي كقلة ساعات النوم وانعزالهم عن أفراد أسرتهم ، والتخلي عن أداء واجباتهم الدينية ونشاطاتهم الرياضية ،في مقابل ذلك جعلتهم يشعرون بالإنجاز والشجاعة حيال الفوز والانتصار. The study aimed to identify the attitude of university students to the use of modern electronic games A survey study on a sample of PUBG game users in the Department of Media and Communication Sciences at the University of Ghardaia based on the following question: What is the position of the students of the Department of Media and Communication Sciences in Ghardaia regarding the use of modern electronic games, the Buggy game as a model? Our study belongs to the descriptive studies, where we relied on the method of sample survey, observation and form as a tool for data collection, and to avoid comprehensive survey of all the vocabulary of the research community represented by university students. Ghardaia and we chose the intended sample, as the number was estimated at 100 sample size for this study. Our study reached several results, including: Among the habits and usage patterns of students of the Department of Media and Communication Sciences, is the use of pubg on a daily basis for more than 3 hours a day and its practice at night. The motives for using PUBG for students are to escape from the daily stresses, feel euphoria and happiness while playing PUBG, and practice the love of victory and winning. Among the evaluations that we obtained, it negatively affects academic achievement, as well as not getting enough time to sleep, which causes fatigue and tiredness during the day, as well as not performing religious duties and physical activity, and disturbing parents and relatives from excessive playing of PUBG. • The majority of students of media and communication sciences at the University of Ghardaia have been playing the game pubg continuously and continuously for more than a year, and they prefer to play it for long hours, especially in the night period and individually, which makes them feel distinguished and accomplished profile.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6848
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
070.04.158.pdf23.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.