Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6982
Title: دور الإعلانات المنبثقة عبر مواقع التواصل الاجتماعي في دعم التسوق الإلكتروني (online shopping) -دراسة ميدانية لعينة من مواطني بلدية القرارة بولاية غرداية -
Authors: زليخة, قاسمي
ام هاني, أولاد النوي
Keywords: الإعلانات المنبثقة
التسوق الإلكتروني
مواقع التواصل الاجتماعي
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور الإعلانات المنبثقة عبر مواقع التواصل الاجتماعي في دعم التسوق الإلكتروني (onlineshopping)،وتمحورت حول الإشكالية التالية: إلى أي مدى يمكن أن للإعلانات المنبثقة عبر مواقع التواصل الاجتماعي أن تسهم في دعم التسوق الإلكتروني؟واشتملت على متغيرين:متغير مستقل الإعلانات المنبثقة عبر مواقع التواصل ومتغير تابع التسوق الإلكتروني. كما تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور الإعلانات المنبثقة عبر مواقع التواصل الاجتماعي في دعم التسوق الإلكتروني لدى مواطني بلدية القرارة بولاية غرداية. وللإجابة على الإشكالية المطروحة واختبار مدى صحة الفرضيات المقترحة،اعتمدنا على المنهج الوصفي لملائمته لموضوع الدراسة،حيث طبقت الدراسة على عينة عشوائية بسيطة تتمثل في مجموعة من مواطني بلدية القرارة،ولتحقيق أهداف الدراسة قمنا بتوزيع استبيان مكون من 20 بندا على عينة مكونة من 300 مواطن،واستخدمنا الأدوات الإحصائية في التحليل والمناقشة لقياس مدى فاعلية الإعلانات المنبثقة عبر مواقع التواصل الاجتماعي في دعم التسوق الإلكتروني لدى مواطني بلدية القرارة ولاية غرداية. ومن خلال الدراسة، البحث وتحليل النتائج، استخلصنا ما يلي:  الإعلانات المنبثقة عبر مواقع التواصل الاجتماعي ذات فعالية كبيرة ودورا كبيرا في دعم التسوق الإلكتروني.  له بعض الميزات التي تدفع المواطن للتسوق من خلاله بدلا من المحلات التجارية كتوفر منتجات غير موجودة في محلات المنطقة واختلاف نوعية السلع وجودتها.  للإعلانات المنبثقة عبر مواقع التواصل الاجتماعي أهمية كبيرة ولا يستهان بها في دعم التسوق الإلكتروني وذلك من خلال تحقيق معرفة متطلبات السوق واحتياجات العملاء. This study aims to highlight the role of pop-up ads on social networking sites in supporting online shopping, and it focused on the following problem: To what extent can pop-up ads on social media sites contribute to supporting online shopping?It included two variables:an independent variable for pop-up advertisements through communication sites, and an dependent variable for electronic shopping. This study also aims to identify the role of pop-up ads through social networking sites in supporting electronic shopping among citizens of the municipality of GuerrarainGhardaïa Province. In order to answer the problem raised and test the validity of the proposed hypotheses, we relied on the descriptive approach for its suitability to the subject of the study, where the study was applied to a simple random sample represented by a group of citizens of the municipality ofGuerrara, and to achieve the objectives of the study, we distributed a questionnaire consisting of 20 items to a sample of 300 citizens,We used statistical tools in the analysis and discussion to measure the effectiveness of pop-up advertisements through social networking sites in supporting electronic shopping among citizens of the municipality of Al-Guerrara, Ghardaïa Province. Through the study, research and analysis of the results, we concluded the following:  Pop-up ads on social media are highly effective and play a major role in supporting online shopping.  Online shopping has some advantages that motivate the citizen to shop through it instead of the shops, such as the availability of products that are not found in the shops of the region and the different types and quality of the goods;  Pop-up ads on social media are of great importance in supporting online shopping by achieving knowledge of market requirements and customer needs.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6982
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
070.04.177.pdf3.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.