Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8003
Title: دور حاضنات األعمال في دعم ونشر الفكر الإبتكاري لدى طلبة الجامعات - دراسة حالة جامعة غرداية
Authors: مصيطفى, عبد الحميد
لبنى, فنيش
Keywords: حاضنات الأعمال
فكر الإبتكاري
مؤسسة ناشئة
جامعة غرداية
Issue Date: 6-Jun-2024
Publisher: جامعة غرداية : كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية وعلوم التسيير
Abstract: تهدف الدراسة الى التعرف على دور حاضنات الاعمال في دعم ونشر الفكر الابتكاري لدى طلبة الجامعات من خلال دراسة حالة جامعة غرداية. تم الاعتماد في هده الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وعلى الاستبيان كاداة لدراسة جمع البيانات وبرنامج Spss لمعالجتها واختبار فرضيات الدراسة، تكون مجتمع الدراسة من طلبة حاضنة اعمال جامعة غرداية البالغ عددهم (124) طالب وشملت عينة الدراسة (60) طالب. وقد توصلنا الى مجموعة من النتائج اهمها: وجود مستوى عال من التفكير الابتكاري لدى طلبة المؤسسات الناشئة، اقبال كبير من الطلبة لانشاء مؤسسات ناشئة خاصة بهم، التفاعل الايجابي من الطلبة مع الخدمات التي تقدمها الحاضنة. خلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات اهمها: نشر الثاقفة المقاولاتية في الاوساط العلمية، وضع برامج تعلمية تحسن وترفع من مستوى التفكير الابتكاري، تعزيز تعاون أكبر بين الحكومة والجامعات والمراكز البحثية في دعم حاضنات الاعمال لما لها من دور هام في دعم ونشر الفكر الابتكاريThe study aims to identify the role of business incubators in supporting and disseminating innovative thought among university students through a case study of the University of Ghardaia. This study relied on the descriptive analytical method, the questionnaire as a tool to study data collection, and the Spss program to process it and test the study hypotheses. The study population consisted of (124) students from the Ghardaia University business incubator, and the study sample included (60) students. We have reached a set of results, the most important of which are: a high level of innovative thinking among students of start-up companies, a high demand from students to create their own start-up companies, and positive interaction from students with the services provided by the incubator. The study concluded with a set of recommendations, the most important of which are: spreading entrepreneurial culture in scientific circles, developing educational programs that improve and raise the level of innovative thinking, promoting greater cooperation between the government, universities and research centers in supporting business incubators because they have an important role in supporting and disseminating innovative thought..
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8003
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.