Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8013
Title: أثر التسويق الداخلي على الرضا الوظيفي - دراسة حالة شركة نفطال بمديرية الزفت غرداية 2024 -
Authors: زهرة, حروز
فاطمة, بن ساحة
Keywords: التسويق الداخلي
الرضا الوظيفي
أداء العاملين
Issue Date: 2024
Publisher: جامعة غرداية : كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية والعلوم التسيير
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر أبعاد التسويق الداخلي (اختيار العاملين، التدريب، التحفيز، الاتصالات الداخلية والتمكين) على الرضا الوظيفي من خلال دراسة حالة شركة نفطال بمديرية الزفت غرداية. وقد اعتمدت الطالبتين في هذه الدراسة على المنهج الوصفي، وعلى أداة الاستبانة كأداة رئيسية لجمع البيانات، وكان مجتمع الدراسة مكون من موظفي شركة نفطال بمديرية الزفت بغرداية البالغ عددهم 68 موظف. وقد أظهرت الدراسة العديد من النتائج منها: 8 - وجود علاقة بين أبعاد التسويق الداخلي والرضا الوظيفي في شركة نفطال بمديرية الزفت ولاية غرداية عند مستوى دلالة %5 . - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة %5 حول متوسطات إجابات العينة لتطبيق أبعاد التسويق الداخلي على الرضا الوظيفي تعزي إلى المتغيرات الشخصية. - وجود أثر ذو دلالة إحصائية لبعدي التسويق الداخلي وهما بعد اختيار العاملين والتمكين على الرضا الوظيفي.This study aims to identify the impact of internal marketing dimensions (employee selection, training, motivation, internal communications and empowerment) on job satisfaction through a case study of the Oil Company in the Asphalt Ghardaia District. In this study, the two students relied on the descriptive approach and the questionnaire as the main tool for collecting data. The study population was composed of 68 employees of the Oil Company in the Asphalt Directorate of Ghardaia, numbering 68 employees. The study showed many results, including: - There is a relationship between the dimensions of internal marketing and job satisfaction in the Oil Company in the Asphalt District, Ghardaia Province, at a significance level of 5%. 9 - There are no statistically significant differences at the 5% significance level regarding the averages of the sample’s answers for applying internal marketing dimensions to job satisfaction due to personal variables. - There is a statistically significant effect of the two dimensions of internal marketing, which are employee selection and empowerment, on job satisfaction.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8013
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
أثر التسويق الداخلي على الرضا الوظيفي.pdf2.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.