DSpace Repository

البناء القصصي في الملحمة الإسلامية "لأحمد محـرم" عناصـره وخصائصه

Show simple item record

dc.contributor.author مليكة, بن قومار
dc.date.accessioned 2020-12-08T11:55:04Z
dc.date.available 2020-12-08T11:55:04Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri http://193.194.93.154:8080/xmlui/handle/123456789/157
dc.description.abstract تهدف هذه الدراسة إلى الوقوف على البناء القصصي في ديوان الملحمة الإسلامية للشاعر "أحمد محرم " وإبراز أثر هذا البناء في شعره الذي حقق قدرًا عاليًا من العمق الفني، والذي يربط الشعر بالنثر مجسَّدا في فني الملحمة والقصة، كما أسهم كذلك في خدمة التجربة الشعرية لهذا الشاعر من خلال تصويره لأهم الأحداث التاريخية الإسلامية في حياة العرب، والذي نال به الشاعر شهرة كبيرة عن باقي الشعراء، وقد لقي هذا العمل تضاربا في الآراء بين النقاد فمنهم من أهله لأن يصبح في مصاف الملاحم اليونانية لتميِّزه ببعض العناصر المختلفة التي تبنى عليها فن الملحمة، وتيار آخر عارض تسميته بالملحمة نظرا لخلوه من بعض العناصر الأساسية بخاصة عنصر الخيال وتدخل القوى الغيبية في الصراع. هذه الإشكالية هي التي جعلتنا نفكر في خوض غمار هذه التجربة، بمحاولة الفصل في وجهات النظر المختلفة حول هذا الديوان، ولمعالجة ذلك وضعنا خطة نخالها الأمثل لمعالجة هاته الإشكالية، افتتحناها بفصل تمهيدي موسوم بـ:فن القصة وفن الملحمة، يليه الفصل الأول الموسوم بـ: (الملحمة وموقعها من الآداب الأجنبية القديمة والأدب العربي القديم)، قسّمناه إلى ثلاثة مباحث، وتمَّ من خلالها الوقوف على أهم الملاحم في الآداب الشرقية والآداب الغربية والتي لاقت شهرة كبيرة في الآداب العالمية، تطرقنا فيه كذلك إلى تبيان موقع الملحمة في الأدب العربي القديم، أما الفصل الثاني كان بعنوان: فن الملحمة في الأدب العربي الحديث، موزع بدوره على ثلاثة مباحث عالجنا في أوّلها العوامل الدافعة والمؤثرة في بداية ظهور فن الملحمة في الأدب العربي الحديث، ثم ذكر لأهم مصادر الملحمة وأنواعها وموضوعاتها، لنختم هذا الفصل بمبحث أخير تم فيه ذكر لأشهر الملاحم العربية التي ظهرت في العصر الحديث مشفوعة بمواضيعها، أما الفصل الثالث فكان فصلا تطبيقيا بعنوان: دراسة عناصر الملحمة وخصائصها في ديوان الملحمة الإسلامية، وقد خصصناه للكشف عن البنيات الفنية المكوّنة للملحمة، في الأخير ذيّلنا بحثنا بخاتمة كانت عبارة عن خلاصة مركزة لأهم النتائج المتوصل إليها. Summary This study aims at identifying the narrative structure in the Islamic saga of the poet Ahmad Muharram, and highlighting the impact of this structure in his poetry, which achieved a high degree of artistic depth, That links poetry to prose, embodying in the art of the saga and the story, It as well as contributed to the service of poetry of this The poet, and this was reflected in the depiction of the most important Islamic historical events in the lives of Arabs through the invasions waged by the Prophet Muhammad, peace be upon him against The Pagans. This work, earned the poet great fame, which was unique compord to the rest of the poets. By portraying this Islamic championship, where this work received confliciting views among critics, including those whoqualifyitto the ranks of the Greek epics for its different distinguied elements upon which the art of The Epic is established; and another stream opposed Calling it « Epic » because it is devoid of some basic elements, especially the element of fictionality and the involvement of metaphysical forces in the conflict. This problem that made us think of undestaking this experience and trying to decide on the different views on this Collection of poems, and to address this we decided to follow the plan that we think is optimal to address this problem.. We opened the plan with an introductory chapter entitled ; The Art of the Story and the Art of the Epic, followed by the first chapter entitled: (the epic and status among ancient foreign literature and ancient Arab literature), we divided it in turn into three sections, through which we tackled the most important epics in Eastern literature And Western literature, which received great fame in the world literature, and we also examined the status of the Epic in ancient Arabic literature. The second chapter was entitled: The Art of the Epic in Modern Arabic Literature, distributed in turn on three topics. In the first section we treated the motivational and influencial factors , that browght about the emergencff the art Epic in Modern Arab Literature, then we moved to mention the sources , types, and themes of Epic. We conclude this chapter by mentioning the most importent Epic that emerged in the modern era enclosed with themes. The third chapter, an applied chapter, entitled: Study of the Elements of the Epic and its Characteristics in the Collection of the Islamic Epic .we have dedicated it to reveal the artistic structures of the epic.Finally, we concluded this research by an intenive summary to the most important results en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher جامعة غرداية en_US
dc.subject الملحمة en_US
dc.subject القصة en_US
dc.subject الملحمة الإسلامية en_US
dc.subject The Epic en_US
dc.subject The islamic epic en_US
dc.subject The story en_US
dc.title البناء القصصي في الملحمة الإسلامية "لأحمد محـرم" عناصـره وخصائصه en_US
dc.title.alternative (دراسة فنية تحليلية) en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account