dc.description.abstract |
دف هذه الدراسة إلى معرفة مدى تأثير المزيج التسويقي على جودة الخدمة التأمينية باعتبار أن الجودة
تمثل معيار للمفاضلة بين مختلف شركات التأمين ورضا زبائنها، ذلك أن جودة الخدمات ورضا الزبائن يعتبران
من المدخل الاستراتيجية الحديثة للأداء المتميز للمؤسسات، فهذه الأخيرة بحاجة إلى التجديد بكل أنواعه
لاسيما من الناحية التسويقية الذي أصبح ضرورة حتمية، لاستجابة لحاجات العملاء المتغيرة بعامل الزمان
والمكان ومناسبة الغرض. ولتوضيح طبيعة العلاقة محل الدراسة ارتأينا طرح استبيان على عينة من الزبائن
مستخدمين في ذلك مجموعة من الأساليب الإحصائية التي لها دلالتها العلمية على تأكيد صحة العلاقة من عدم
ذلك، بحيث وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج تتمحور كلها إلى أهمية عناصر المزيج التسويقي وأثرهالمباشر على الجودة ومن ثم رضا الزبائن.
This study is aimed at identifying the extent of the impact of the marketing
mix on the quality of insurance service, considering that quality is a trade-off
criterion between different Insurance Companies and the satisfaction of their
customers, as the quality of services and customer satisfaction are considered the
key to modren strategic of an outstanding performance of companies , the
latter needs to be renewed and revamped in all its kinds and forms , especially
from a marketing stand point , which has become an absolute necessity, in
response to customer/ clients’ changing needs or requirements due to the
factor of time, place and suitable or approriate purpose. To clarify the nature of
the relationship under consideration , we have decided to propose a
questionnaire to a sample of customers using a set of statistical methods that
have scientific significance to confirm the validity of the relationship .The study
came up with a set of findings all centered on the importance of marketing mix
elements and its direct impact on quality and therefore customer satisfaction |
EN_en |