DSpace Repository

التعليم المحاسبي في الجامعات الجزائرية في ظل التوافق المحاسبي الدولي _دراسة حالة جامعة غرداية_

Show simple item record

dc.contributor.author شيماء, طراش
dc.contributor.author مريم, بوسعيد
dc.date.accessioned 2023-07-17T09:02:41Z
dc.date.available 2023-07-17T09:02:41Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6274
dc.description.abstract تسعى هذه الدراسة الى معالجة إشكالية مدى مواكبة التعليم المحاسبي في الجامعات الجزائرية لتطورات الفكر المحاسبي في ظل التوافق المحاسبي الدولي من أجل الارتقاء وتطوير مناهج التعليم المحاسبي في الجامعة الجزائرية وتحديثها بما يتلاءم مع متطلبات مهنة المحاسبة , والبحث عن سبل وإمكانية تطبيقها في الوسط التعليمي الجزائري و موازاتها مع عملية الإصلاحات المحاسبية في الجزائر سواء على صعيد التعليمي أو مهني , مما يبرز الأهمية بالغة لمتطلبات التعليم المحاسبي في جامعة الجزائرية , وقد تم إجراء دراسة ميدانية في فترة حالية للموسم الجامعي 2022-2023 , حيث تم تصميم استبانة كأداة جمع البيانات باعتماد على المنهج الوصفي التحليلي , و استهدفت هذه الدراسة فئة طلبة محاسبة بغية جمع وتحليل النتائج , ومنه قد تم توزيع على عينة طلبة محاسبة بجامعة غرداية للتمكن من تحليل البيانات , بالاستناد على برامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS التي تم جمعها من العينة المبحوثة , وتوصلت الدراسة الى أنه رغم ما قامت به الجزائر من إصلاحات إلا أنه لاتزال هناك فجوة وإشكاليات وعراقيل تواجه التعليم المحاسبي , مع بروز نوع من التناقض في النظام المحاسبي ككل , وعليه لابدا من تطبيق وقبول معايير التعليم المحاسبي والرقي والنهوض بالمستوى التعليمي والمهني لتخصصات المحاسبة This Study Seeks to address the problem and find out the extent to which accounting education in Algerian universities Keeps pace with the developments accounting thought in light of international consensus in order to improve and develop accounting education curricula in the Algerian university and update them in line with the requirement of the accounting profession , And the Search for ways and the possibility of applying them in the Algerian educational community , and the parallel success of the accounting reform process in Algeria ,whether on the educational or professional level , which highlights the great importance of the requirements of accounting education in the Algerian university , Afield Study was conducted in the current period for the academic season 2022-2023 where a questionnaire was designed as a date collection tool based on the descriptive analytical approach , from SPSS , based on the statistical package programs for Social Sciences and analysing the date collected from the the researched Sample ,and the Study concluded that despite what Algeria has done of reforms , there is Still a gap . problems and obstacles facing accounting education ,with the emergence of a Kind of contradiction in the accounting system As a whole , Accordingly we must apply and accept international accounting education standards in the Algerian accounting education system to try to improve and advance the educational and professional level of accounting majors. Keywords : accounting EN_en
dc.publisher جامعة غرداية EN_en
dc.subject التعليم المحاسبي EN_en
dc.subject برامج التعليم EN_en
dc.title التعليم المحاسبي في الجامعات الجزائرية في ظل التوافق المحاسبي الدولي _دراسة حالة جامعة غرداية_ EN_en
dc.type Thesis EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account