DSpace Repository

الحاجات الإرشادية لدى تلاميذ مرحلة المتوسط دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ السنة الثالثة متوسط بولاية غرداية

Show simple item record

dc.contributor.author ابراهيم, دودو
dc.date.accessioned 2024-03-14T09:06:52Z
dc.date.available 2024-03-14T09:06:52Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6853
dc.description.abstract هدفت الدراسة إلى الكشف عن أكثر الحاجات الإرشادية شيوعا، وترتيبها، وأكثرها أهمية لدى تلاميذ السنة الثالثة من التعليم المتوسط من وجهة نظر التلاميذ أنفسهم، وكذا الكشف عما ان كانت الحاجات الإرشادية تختلف وفق المتغيرات الوسيطية التالية (الجنس، السن). إن التعرف على الحاجات الإرشادية لتلاميذ المتوسط تساعدنا في تقديم الخدمات الإرشادية النفسية المناسبة لهم وصولا إلى الأهداف الأساسية للعملية التربوية والتعليمية في تحقيق التوافق النفسي والإجتماعي والنجاح في مسارهم الدراسي، وقد تم طرح التساؤل العام للدراسة كالتالي: ما هو ترتيب الحاجات الارشادية لدى تلاميذ السنة الثالثة من المرحلة التعليم المتوسط بولاية غرداية؟ وتم صياغة الفرضيات على النحو التالي: 1- نتوقع أن تكون الحاجات النفسية أكبر تليها الحاجات الدراسية ثم تليها الحاجات الإجتماعية ثم تليها الحاجات الأسرية تم تليها الحاجات الجسمية. 2- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الحاجات الإرشادية لدى تلاميذ السنة الثالثة متوسط تعزى لمتغير الجنس . 3- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الحاجات الإرشادية لدى تلاميذ السنة الثالثة متوسط تعزى لمتغير السن. للإجابة عن تساؤل الدراسة والتحقق من صحة الفرضيات، استخدم الباحث المنهج الوصفي لملائمته لطبيعة هذه الدراسة، حيث بلغت عينة الدراسة من 107 تلميذ وتلميذة موزعين على ثلاثة المتوسطات من ولاية غرداية تم اختيارهم بطريقة قصدية. ولتحقيق أهداف الدراسة استعان الباحث باستبانة لأحمد صمادي للحاجات الإرشادية بعدما تم تعديله من طرف "نيس حكيمة" وبعدها "بهرام أمينة" حيث تكون الإستبيان من (50 بندا) توزع على خمسة أبعاد هي: "الحاجات الإرشادية الدراسية، والحاجات الإرشادية الإجتماعية، والحاجات الإرشادية الأسرية، والحاجات الإرشادية النفسية، والحاجات الإرشادية الجسمية". كما اعتمد الباحث في المعالجة الإحصائية على الحزم الإحصائية للعلوم الإجتماعية (SPSS)، واستخدم الأساليب الإحصائية التالية: المتوسط الحسابي، الإنحراف المعياري، معاملات ارتباط بيرسون لإستبيان الحاجات الإرشادية، ومعامل ألفا كرونباخ، ومعامل التجزئة النصفية لمعرفة ثبات الفقرات، و واختبار ت .(T-Test) وفي الأخير توصلت الدراسة الحالية إلى النتائج التالية: 1- جاءت في المرتبة الأولى الحاجات النفسية ثم تليها الحاجات الدراسية ثم تليها الحاجات الإجتماعية في المرتبة الثالثة ثم تليها الحاجات الأسرية وفي الأخير الحاجات الجسمية. 2- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الحاجات الإرشادية لدى تلاميذ السنة الثالثة متوسط تعزى لمتغير الجنس . 3- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الحاجات الإرشادية لدى تلاميذ السنة الثالثة متوسط تعزى لمتغير السن. The study aims at revealing the most common indicative needs, their arrangement and their importance among middle school pupils of third year from the pupils’ point of view. Besides, it reveals whether the indicative needs differ according to the following intermediate variables (gender, age). Knowing the indicative needs of the middle school pupils helps us to provide them with the appropriate psychological counselling in order to reach the basic goals of the educational process for achieving psychological and social compatibility and success in their academic pathway. The general question of the study has been raised as follows: What is the arrangement of the counselling needs for the third year pupils of middle school in the state of Ghardaia? The hypotheses are formulated as follows: 1- We expect that psychological needs will be greater, followed by academic needs, then social needs, then family needs, and finally physical needs. 2- There are statistically significant differences in the indicative needs of third year middle school pupils attributed to the gender variable. 3- There are statistically significant differences in the counseling needs of third year middle school pupils attributed to the age variable. To answer the study’s question and to verify the hypotheses, the researcher used the descriptive approach because it is appropriate to the nature of this study as the study sample consists of 107 pupils (male and female) distributed among three middle schools in Ghardaia state are intentionally chosen. To achieve the goals of the study, the researcher used Ahmed Smadi’s questionnaire for indicative needs after it was modified by "NisseHakima" and then "BahramAmina". The questionnaire consists of (50 items) distributed on five dimensions: "educational counseling needs, social counseling needs, family counseling needs, psychological counseling needs, and physical counseling needs" The researcher also relies on statistical treatment on the Statistical Packages for Social Sciences (SPSS), and uses the following statistical methods: arithmetic mean, standard deviation, Pearson correlation coefficients for questionnaire of indicative needs, Alpha-Cronbach coefficient, and mid-segmentation coefficient to know the stability of vertebrae, and the (T-Test). Finally, the current study reachs the following results: 1- Psychological needs comes first, followed by educational needs, then social needs in third place, followed by family needs, and finally the physical needs. 2- There are no statistically significant differences in the indicative needs of the third year middle school pupils attributed to the gender variable. 3- There are no statistically significant differences in the indicative needs of the third year middle school pupils attributed to the age variable. EN_en
dc.publisher جامعة غرداية EN_en
dc.subject الحاجات EN_en
dc.subject الإرشاد EN_en
dc.subject الحاجات الإرشادية EN_en
dc.subject تلاميذ السنة الثالثة المتوسط EN_en
dc.title الحاجات الإرشادية لدى تلاميذ مرحلة المتوسط دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ السنة الثالثة متوسط بولاية غرداية EN_en
dc.type Thesis EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account