DSpace Repository

دور الادارة الالكترونية في تحسين جودة الخدمات العمومية في الجزائر ( وزارة الداخلية والجماعات المحلية أنموذجا )

Show simple item record

dc.contributor.author حمزة, بن خليفة
dc.date.accessioned 2024-06-03T08:37:38Z
dc.date.available 2024-06-03T08:37:38Z
dc.date.issued 2023-11
dc.identifier.uri http://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/7346
dc.description.abstract تهدف هاته الورقة البحثية الى التعرف على دور الادارة الالكترونية في تحسين جودة الخدمات العمومية في الجزائر وكذا ابراز الدوافع التحول إلى الإدارة الالكترونية، وأمام محيط يعرف تحولات متواصلة تجد الإدارة نفسها بكل مكوناا مجبرة على مواكبة هذا التطور لارتقاء بجودة الخدمات العمومية من خلال رفع مستوى الخدمات وتبسيط الاجراءات ، وعلى هذا الاساس تبنت العديد من الادارات في الدول المتقدمة او النامية فكرة الثورة الرقمية ، ولمعرفة مدى مساهمة ودور الإدارة الإلكترونية في تحسين جودة الخدمات العمومية تم تسليط الضوء على وزارة الداخلية والجماعات المحلية كنموذج لتطبيق الادارة الالكترونية ،باعتبارها من الاستراتيجيات التي تقرب الادارة من المواطن وهو ما انعكس جليا في الآليات التي انتهجتها وزارة الداخلية والجماعات المحلية لتحسين جودة خدماا، مثل مشروع بطاقات التعريف الوطني الالكترونية البيومترية ، وجوازات السفر الالكترونية البيومترية ورخصة السياقة البيومترية الالكترونية ....الخThis research paper aims to identify the role of electronic administration in improving the quality of public services in Algeria, as well as to highlight the motivations for the transition to electronic administration. In the face of an environment that knows continuous transformations, the administration finds itself with all its components forced to keep pace with this development in order to improve the quality of public services by raising the level of services and simplifying Procedures, and on this basis, many administrations in developed or developing countries have adopted the idea of the digital revolution, and to know the extent of the contribution and role of electronic administration in improving the quality of public services, the Ministry of Interior and local authorities were highlighted as a model for applying electronic administration, as one of the strategies that brings administration closer to the citizen. This was clearly reflected in the mechanisms adopted by the Ministry of Interior and local groups to improve the quality of their services, such as the project of electronic biometric national identification cards, electronic biometric passports, electronic biometric driving license, etc. EN_en
dc.publisher جامعة غرداية : كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية والعلوم التسيير EN_en
dc.subject الإدارة الإلكترونية EN_en
dc.subject الخدمة العمومية EN_en
dc.subject الجودة EN_en
dc.subject وزارة الداخلية والجماعات المحلية EN_en
dc.title دور الادارة الالكترونية في تحسين جودة الخدمات العمومية في الجزائر ( وزارة الداخلية والجماعات المحلية أنموذجا ) EN_en
dc.type Article EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account