الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة إلى تشخيص مدى مساهمة أبعاد الذكاء العاطفي )الوعي الذاتي ، تنظيم الذات ،
التعاطف، التحفيز، المهارات الاجتماعية( في التقليل من ضغوط العمل لدى أساتذة التربية والتعليم بمدين ة
غرداية، ولأجل ذلك اعتمدنا على المنهج الوصفي وعلى استبيان وزع على عينة مكونة من 52 أستاذ، وقد خلصت
الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها : عدم وجود أثر ذو دلالة احصائية لأبعاد الذكاء العاطفي في التقليل من
ضغوط العمل لدى عينة الدراسة، على الرغم من تسجيل مستوى مرتفع للذكاء العاطفي و مستوى متوسط لضغوط
العمل لديهمhis study aims to assess the extent to which the dimensions of emotional intelligence (self-awareness, self-regulation, empathy, motivation, and social skills) contribute to mitigating work-related stress among education professionals in the municipality of Ghardaia. To achieve this objective, a descriptive research methodology was employed, and data were collected using a structured questionnaire administered to a sample of 52 teachers .
The findings revealed that there is no statistically significant impact of emotional intelligence dimensions on reducing occupational stress among the study sample. This outcome was observed despite the participants exhibiting a high .related stress-level of emotional intelligence and a moderate level of work