Abstract:
تناولت في موضوع دراستي الطلاق وما يترتب عنه من أضرار مادية ومعنوية مع دراسة آليات التعويض عنه في الفقه الإسلامي والقانون الجزائري ضمن إطار مقارن. وقد تناول الفصل الأول تعريف الطلاق في اللغة وفي المذاهب الفقهية والقانون الجزائري ومشروعيته وحكمه ,ومفهوم الضرر والتعويض وشروطهما وأنواعهما بينما خصص الفصل الثاني لأقسام الطلاق عند الفقهاء ثم تطرقت إلى التعسف في الطلاق بين الشريعة والقانون ثم تكلمنا عن حكم التعسف في الطلاق في الفقه الإسلامي ,أما الفصل الثالث فركزت على التعويض عن أضرار الطلاق التعسفي من منظور فقهي مقارن مع أحكام القانون الجزائري مبرزة أوجه الاتفاق والاختلاف في معالجة المسألة وذكر معاييره وصوره وحكم التعويض المعنوي عن الضرر المادي في الفقه, أما الفصل الرابع تمت دراسة علاقة متعة الطلاق بالتعويض عن أضراره والتعريف بالمتعة عند الفقهاء وحكمها ومقدارها بمنظور فقهي مقارن من خلال استقراء النصوص الشرعية والاجتهادات الفقهية, وتحليل موقف المشرع الجزائري بما يعكس حرصه على التوفيق بين مقاصد الشريعة ومتطلبات العدالة الاجتماعية.
My study adressed the topic of divorce and its resulting material and moral damages along with an examination of the mechanisms of compensation for it in islamic jurisprudence and Algerian law within The first chapter a comparative framework.
Defined divorce in language.in jurisprudential schools of thought and in Algerian law its legitimacy and ruiling.as well as the concept of harm and compensation Their condition.
The second chapter was and types dedicated to The types of divorce a coording to jurists. Then addressed the abuse of divorce between sharia and low and then discussed the ruling on the abuse of divorce the third chapter in islamic jurisprudence focused on compensation for the damages
Of abusive divorce froma a comparative jurisprudential perspective with the provisions of Algerian Law highlighting the points of agreement and difference in addressing the issue and mentioning its criteria forms and the ruling on moral compensation for material harm in the Forth chapter studied the jurisprudence relationship between deferred gift (mut ah) and compensation for its damages and defined mut ah according to jurists its ruling and amount from a comparative.
Jurisprudential perspective through an examination of legal texts' and jurisprudential interpretation and an analysis of the position of the Algerian legislator reflecting thier keennes to reconcile the dictates of their keenness to reconcile the dictates of Sharia with the requirements of social justice