الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن السياق التي تظهر فيه الصدمة النفسية لدى
المراهق المتمدرس المتضرر من أحداث العنف بغرداية؛ وتحقيقا لذلك اعتمدنا على
المنهج
الوصفي استكشافي، واستعنا بمجموعة من الادوات منها قائمة الأحداث الصادمة للباحثة
سامية عرعار)2019(، مقياس الوظيفة الاسرية للباحث مراد يعقوب )2016( مقياس السلوك
العدواني أرنولد باص، ومارك بيري)1992( كما تم التحقق من كل الخصائص السيكو مترية لهذه
الادوات باستخدام أساليب متنوعة وتم دراسة الفرضيات من خلال الاعتماد على مختلف الأساليب
.SPSS الإحصائية وباعتماد على الرزنامة الإحصائية للعلوم الاجتماعية
واشتملت عينة الدراسة على 323 من مراهقين المتمدرسين تتراوح أعمارهم بين 16_20 المتمدرسين
بثانوية مدينة غرداية، والذين تم اختيارهم بطريقة قصدية وبعد تحليل المعطيات في ضوء المقاربة
السياقية توصلنا إلى النتائج التالية:
- يعاني النسق الاسري للمراهق المتمدرس المتضرر من أحداث العنف بغرداية من مستوى
عالي من الاحداث الصادمة
غرداية.
- إن تعرض لسماع صوت الهليكوبتر الوقائع والاحداث والحقائق الصادمة الأكثر شيوعا
لدى المراهقين المتضررين من أحداث العنف بغرداية
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الاحداث الصادمة لدى المراهقين
المتمدرسين المتضررين من أحداث العنف بغرداية باختلاف سنهم.
- لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في متوسط درجات التعرض للأحداث الصادمة
تعزى للجنس لدى عينة الدراسة.
- تساهم الشرعية الهدامة والابوية في ظهور السلوك العدواني لدى المراهقين
المتضررين من
أحداث العنف بغرداية .
- الصمات الجماعية تساهم في ظهور عرض الاعتداء البدني كأكثر أشكال الاعتداء
انتشار لدى المراهقين المتضررين من أحداث العنف بغرداية.
- لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في متوسط درجات السلوك العدواني تعزى للجنس
لدى عينة الدراسة وكذلك لا توجد فروق دالة احصائيا في مستوى السلوك العدواني
لدى المراهقين المتمدرسين بثانويات مدينة غرداية باختلاف السن. This study aims to explore the context in which psychological trauma manifests among
school-aged adolescents affected by violent incidents in Ghardaia. To achieve this, we
adopted a descriptive and exploratory approach and utilized a variety of tools, including the
Traumatic Events Inventory by Samia Arar (2019), the Family Function Scale by Murad
Yaqoub (2016), and the Aggressive Behavior Scale by Arnold Buss and Mark Perry (1992).
All psychometric properties of these tools were verified using various methods, and
hypotheses were studied using various statistical methods and the Statistical Package for the
Social Sciences (SPSS). The study sample included 323 adolescent students aged 16-20
attending a secondary school in the city of Ghardaia. The students were selected purposively.
After analyzing the data using a contextual approach, we reached the following conclusions:
- The family structure of adolescent students affected by violence in Ghardaia suffers from a
high level of traumatic events.
- Exposure to the sound of a helicopter is the most common traumatic event among
adolescents affected by violence in Ghardaia.
--There are statistically significant differences in the level of traumatic events among
adolescents affected by violence in Ghardaia depending on their age.
-There are no statistically significant differences in the average levels of exposure to traumatic
events attributable to gender in the study sample.
-Destructive and paternalistic legitimacy contribute to the emergence of aggressive behavior
among adolescents affected by violence in Ghardaia.
- Collective stigma contributes to the emergence of physical assault as the most prevalent
form of aggression among adolescents affected by violent incidents in Ghardaia.
-There were no statistically significant differences in the average scores of aggressive
behavior attributable to gender in the study sample. There were also no statistically significant
differences in the level of aggressive behavior among adolescents attending secondary schools
in the city of Ghardaia by age.