الخلاصة:
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى مساهمة التسويق العكسي في ترشيد استهلاك الطاقة الكهربائية ، ولتحقيق ذلك تم توزيع 40 استبانة أسترجع منها 36 بنسبة 90 % ، وباستخدام برنامج Spss و Exel لتحليل البيانات ،هدفت هذه الدراسة إلى : تسليط الضوء على موضوع التسويق العكسي ومدى تأثيره على استهلاك الطاقة الكهربائية في الشركة محل الدراسة ، و محاولة توجيه أنظار موظفي قسم العلاقات التجارية لمؤسسة توزيع الكهرباء والغاز للوسط – مديرية غرداية لمفهوم وأهمية التسويق العكسي ، و تقديم إطار علمي للشركة محل الدراسة يمكنها من الإلمام بمتغيرات وأبعاد الدراسة ، ويساعدها في وضع الآلية المناسبة لتنفيذها بيان مدى فعالية استراتيجيات المزيج التسويقي العكسي في ترشيد استهلاك الطاقة الكهربائية
The aim of this study was to find out how demarketing contributed to the rationalization of electricity consumption. To achieve this, 40 questionnaires were distributed, 36 of which were retrieved by 90%. Using Spss and Exel for data analysis, the aim of this study was to highlight the issue of demarketing and its impact on And to try to draw the attention of the staff of the Department of Trade Relations of the Central Electricity and Gas Distribution Corporation - Ghardaia Directorate to the concept and importance of demarketing, and to provide a scientific framework for the company under study to be able to know the variables and dimensions of the study, The appropriate mechanism to implement them demonstrate the effectiveness of the demarketing mix strategies to the rationalization of electric power consumption