الخلاصة:
هدفت هذه الدراسة إلى إبراز أثر إستراتيجية التوزيع في تحقيق رضا المشتري الصناعي من خلال تسليط الضوء على أهم الجوانب لوظيفة التوزيع ورضا المشتري الصناعي وطبيعة العلاقة بينهما ومن خلال الاستعانة بدراسة ميدانية لمبنة القصر القديم بالمنيعة، ولتحقيق أهداف دراسة، تم تصميم استبانة اعتمادا على الدراسة النظرية والدراسات السابقة مكونة من جزئين تم توزيعها على عينة من التجار الذين يتعاملون مع ملبنة القصر القديم، واستخدام الباحثة برنامج الاحصائي للدراسات الاجتماعية (Spss) لتحليل البيانات، وقد تم التوصل الى جملة نتائج مفادها أن إستراتيجية التوزيع لها تأثير في تحقيق رضا المشتري الصناعي بمعنى أخر أنه هناك علاقة طردية بين رضا المشتري الصناعي وإستراتيجية التوزيع التي تتبناها الملبنة.This study aimed to highlight the impact of the distribution strategy in achieving the satisfaction of the industrial buyer by shedding light on the most important aspects of the distribution function and the satisfaction of the industrial buyer and the nature of the relationship between them and through the use of a field study of the old palace building in Al-Manea.
To achieve the objectives of the study, a questionnaire was designed based on the theoretical study and previous studies consisting of two parts that were distributed to a sample of traders who deal with the old palace dairy, and the researcher used the statistical program for social studies (SPSS) to analyze the data.
A number of results have been reached to the effect that the distribution strategy has an impact in achieving the satisfaction of the industrial buyer, in other words that there is a direct relationship between the satisfaction of the industrial buyer and the distribution strategy adopted by the dairy.