Abstract:
نتيجة الاهتمام المتزايدة بقطاع السياحة و الصناعات التقليدية في العامل بشكل عام و في الجزائر بشكل
خاص ،حاولنا من خالل هاته الدراسة تبني دور آليات تسويق السياحي يف ترقية الصناعات التقليدية بوالية غرداية
حيث قسمنا الدراسة إىل فصلني ، يف الفصل النظري قدمنا مفهوم التسويق السياحي و آلياته باإلضافة إىل مفهوم
الصناعات التقليدية مبينني دور آليات التسويق السياحي يف ترقية الصناعات التقليدية من اجلانب النظري و يف
الفصل التطبيقي قدمنا من خالله تشخيص لواقع قطاع السياحة و الصناعات التقليدية بوالية غرداية يف ظل املخطط
التوجيهي لتهيئة السياحة SDAT أفاق 2030 و اخلطة الرئيسية للتنمية السياحة بالوالية SDATW
و يف األخري خلصت الدراسة إىل إثبات فرضياهتا و قبوهلا و اليت نصت جمملها على أن آلليات التسويق السياحي
دور كبري يف ترقية الصناعات التقليدية بوالية غرداية من خالل زيادة مبيعاهتا ،حتسني جودة منتجتها ، جذب السياح
As a result of the growing interest in the tourism sector and the traditional
industry in the world in general and in Algeria in particular, we tried through this
study to show the role of tourism marketing mechanisms in the promotion of
traditional industries in the state of Ghardaia, where we divided the study into two
chapters, in the theoretical chapter we introduced the concept of tourism marketing
and mechanisms In addition to the concept of traditional industries, showing the
role of tourism marketing mechanisms in the promotion of traditional industries
from the theoretical side. In the applied chapter, we presented a diagnosis of the
reality of tourism sector and traditional industry in the state of Ghardaia under the
SDAT 2030 and the SDATW. Finally, the study concluded that the tourism
marketing mechanisms played a major role in the promotion of traditional
industries in the state of Ghardaia by increasing their sales, improving the quality
of their products, attracting tourists, consumers of traditional products , Identify
them, improve mental image around them and determine their potentialمستهلكي منتجات الصناعة التقليدية ، التعريف هبا ، حتسني الصورة الذهنية حوهلا و حتديد إمكانياهتا