الخلاصة:
هدفت هذه الدراسة إلى ابراز أهمية المسؤولية الاجتماعية في المؤسسات الخدمية ودورها في تحقيق الميزة التنافسية للبنوك
العاملة في ولاية غارداية، ومن اجل التحقق من ذالك تم الاستعانة باستبانة شملت 47 فقرة، لجمع المعلومات الأولية من
عينة الدراسة، والتي تكونت من 80 فرد يمثلون فئة المدراء، رؤساء المصالح، والموظفين، وفي ضوء ذلك جرى جمع البيانات
بالإضافة إلى ذلك .(spss. v وتحليلها واختبار الفرضيات باستعمال برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية( 21
استخدمنا العديد من الأساليب الإحصائية منها الانحدار الخطي المتعدد والبسيط لتحقيق أهداف الدراسة، وبعد تحليل
البيانات واختيار الفرضيات لنتوصل في الأخير الى وجود أثر ذو دلالة إحصائية لبعدي المسؤولية الاجتماعية وهما بعد العملاء
تمع والبيئة لا اثر لهما على الميزة التنافسيةوالعاملين على الميزة التنافسية في البنوك العاملة في ولاية غارداية ،بينما بعديThis study a aimed to highlight the importance of social responsibility in achieving
the competitive advantage of the banks operating in the state of the Ghardaia .In
order to verify this,a 47 paragraph questionnaire was used and to collect preliminary
information from the sample of the study , which consists of 80 idividuals
representing the category of managers , heads of departments , employees .In light of
this , the data was collected ,analyzed and tested using the statistical package for social
science (spss.v21).In addition ,we used many statistical methods,including linear and
simple regression to achieve the objectives of the study .After analyzing the evidence
and choosing hypotheses , we fially conclude that there is a statistically significant
effect on the two dimensions of social respponsibility ,namely the dimension of
customers and workers on the competitive advantage in banks operating in the state
of ghardaia ,while the two dimensions of society and the enviremnet have no effect
on the competitive advantage.