Abstract:
تهدف من خلال دراستنا هذهابراز اهمية ودور التسويق الدولي في تحسين مبيعات املؤسسة االقتصادية ،ففي الجانب النظري حاولنا
الاحاطة أبأهم المقتضيات النظرية ذات الصلة بموضوع التسويق الدولي و إدارة المبيعات وحاولنا الإشارة إالى العلاقة بينهما.
وحاولنا مراجعة أهم الدراسات السابقة اليت هلا صلة مباشرة ابلدراسة من خالل التطرق إىل املنهجية واألدوات اليت مت استخدامها يف
هذه الدراسات ليتم اإلشارة إىل أوجه الشبه واالختالف بينهما وبني دراسيت احلالية .
أما يف اجلانب التطبيقي تضمن إسقاط للجانب النظري على مستوى املؤسسة الفنية للزجاج comaver، و لقد كانت االشكالية
الرئيسية تتمثل يف كيف ميكن للتسويق الدويل أن يساهم يف حتسني مبيعات املؤسسة ؟ ولقد اعتمدت لإلجابة عن االشكالية على
جمموعة من مصادر املعلومات الثانوية ولقد كان ذلك يف اجلانب النظري ، أما يف اجلانب التطبيقي مت االعتماد على املالحظة ، حتليل
واثئق املؤسسة و استمارة املقابلة ،و أهم ما مت التوصل إليه من نتائج هو أن فلسفة التسويق تساهم يف حتسني قيمة املبيعات ، ولقد
إتضح ذلك من خالل حتليل قيمة مبيعات املؤسسة حمليا ودوليا خالل سداسيات عام 7107 ، فاملؤسسة تطبق فلسفة بيعية على
املستوى احمللي إذ بلغت نسبة املبيعات 72 ، %أما على املستوى الدويل هلا توجهات حنو الفلسفة التسويقية ولقد ملسنا ذلك من
خالل بعض املمارسات التسويقية هلا منها تصميم املنتج ، التسعري ،التوزيع والرتويج على املستوى الدويل إذ بلغت نسبة املبيعات
الدولية خالل عام 7107 نسبة 77.%
فمن بني التوصيات التي نقرتحها هي ضرورة تبين فلسفة التسويق على املستوى احمللي والدويل لكسب مكانة رائدة يف السوق الدولية
تحسين قيمة مبيعات المؤسسة
n this study, we aim to highlight the importance and role of international
marketing in improving the sales of the economic institution. In theory, we
tried to grasp the most important theoretical requirements related to
international marketing, sales management and reference to the relationship
between them. We tried to review the most important previous studies that
are directly related to the study by addressing the methodology and tools
used in these studies to refer to the similarities and differences between them
and my current study. On the practical side, it included dropping the
theoretical aspect of the comaver technical institution. The main problem was
how can international marketing contribute to improving the organization's
sales? It was based on the observation, the analysis of the institution's
documents and the interview form. The most important results were that the
philosophy of marketing contributes to the improvement of the value of the
information. This is reflected in the analysis of the value of the sales of the
institution locally and internationally during the 2017 hexadecia. The institution
applies a sales philosophy at the local level, with a sales rate of 28%. At the
international level there are orientations towards marketing philosophy.
Design ones Product, pricing, distribution and promotion at the international
level, with international sales in 2017 reaching 72%. One of the
recommendations we propose is the need to adopt a marketing philosophy at
the local and international level to gain a leading position in the international
market and improve the value of sales . Keywords: sales, international
marketing, export, internal environment, external environment, marketing mix