Abstract:
يهدف هدا البحث إلى دراسة دور ادارة الجمارك في تسهيل التسويق الدويل للمنتجات الصناعية ، حيث ركزنا يف حبثنا على
معرفة االدارة اجلمركية باعتبارها تعد من اهم القطاعات الداعمة لالقتصاد الوطين ، واليت توليها الدولة اتمية كبرية ملا اها من ادوار
ومسؤوليات ملقاة على عاتقها واليت تعد حتديا بالنسبة اها .
وقمنا يف اجلانب النظري بالتعرف على كل من اجلمارك وادوارها وجمال نشاطها وكذا التسويق الدويل واتميته ومبادئه ودوافعه ،
وتطرقنا اىل معرفة بعض الدراسات اليت سبقت هدا املوضوع وكذا اهم النتائج املتوصل اليها ،اما اجلانب التطبيقي للبحث فقد
تضمن دراسة تطبيقية على مستوى املديرية الوالئية للجمارك بوالية غرداية .
توصلت النتائج املستخلصة ان التسهيالت اجلمركية اها دور كبري وفعال يف تسهيل التسويق الدويل وترقية التجارة اخلارجية يف ضل
التطور التجاري الكبري الدي يشهده العامل
This research aims to study the role of customs administration in facilitating the international
marketing of industrial products. In our research, we focused on the knowledge of customs
administration as one of the most important sectors supporting the national economy. Which
the state attaches great importance to because of their roles and responsibilities which are a
challenge for them. In the theoretical aspect, we have identified customs, roles, field of
activity, international marketing, importance, principles and motives. We touched on the
knowledge of some of the studies that preceded this topic, as well as the most important
results reached. The practical side of the research included an applied study at the level of the
State Directorate of Customs in the state of Ghardaia.
The results concluded that customs facilities have a large and effective role in facilitating
international marketing and foreign tradepromoting in the course of the great commercial
development witnessed by the world