Abstract:
تهدف هذه الدراسة الى معرفة مدى تأثير الابتكار التسويقي في تفضيلات المستهلكين للهواتف الذكية المحلية
والأجنبية على مستوى ولاية غرداية، منطلقا من نموذج مفترض يأخذ طبيعة العلاقة بين الابتكار التسويقي وتفضيل
المستهلك للهاتف الذكي وموقفه نحو الهاتف الذكي المحلي والأجنبي، وتم بناء ثلاث فرضيات أساسية تنبثق منها مجموعة
من الفرضيات الفرعية، وتحقيقا لهدف البحث واكمال متطلباته باش رنا بإعداد إطار نظري وتطبيقي يعالج متغ يرات
الدراسة، حيث شملت العينة 192 طالبا من جامعة غرداية باعتبارهم يمثلون شريحة الشباب فهم متحمسون للتكنلوجيا
وقد جرى انجاز استبانة وزعت على كامل أقطاب جامعة غرداية لجمع بيانات الجانب الميداني ومن خلال بعض
الأساليب الإحصائية والنماذج الرياضية التي تفسر سلوك المستهلك ومدى تفضيله للمنتجات حيث استعملنا نموذجان
لإعطاء نتائج أكثر دقة وتأكيد ثم تحليل النتائج '' Bass and talarzyk Model، Fishbein Model''
واختبار الفرضيات، ومنه توصلنا إلى أن هناك علاقة ارتباط قوية وأثر بين الابتكار التسويقي وتفضيلات المستهلكين
للهواتف الذكية وأن المستهلك يميل ويفضل الهاتف الذكي الأجنبي على المحلي، وتوصلنا إلى مجموعة من الاستنتاجات
ا ولتوصيات التي تبرز أهمية الابتكار التسويقي في بناء قاعدة تفضيلية، انطلاقا من عينة هذه الدراسة وصولا إلى مجتمع
الدراسة وهو السوق الجزائري و توظيف جميع عناصره للوصول بالمنتج المحلي لأكبر شريحة سوقية ممكنة.The present study aims to identify how the innovation marketing influences on the
consumer’s preferences between local & foreign smartphones in the wilaya of
Ghardaïa. It starts from a given model which takes into account the natural link
among the innovation marketing, the preferences of the smartphone’s consumer and
their attitude towards local and foreign smartphone.
In fact, three essential hypothesises have been implemented, from which a bunch of
secondary ones have been emerged.
For this reason, trying to achieve the research target and to reach its requisites we
begun by setting up a theoretical and practical framework to handle the study
alternations.
The study sample involved 192 students at Ghardaïa University as they represent the
youth class and they are keener in technology sphere. A survey has been done and
distributed all over Ghardaïa University poles in order to gather the scope’s reports.
To understand the consumer’s behaviour and the standards of their products
preferences, we opted for using some statistic types and mathematic models such as
“Bass and Talarczyk Model” and “Fishbein Model” in order to provide more
accurate and undoubted results, then to analyse them and to examine the
hypothesises.
Therefore, we concluded that there is a strong relationship between the innovation
marketing and consumer preferences about the smartphones, and that the consumer
tends and prefers to use the foreign brands than the local ones.
The researcher finds out some recommendations and conclusions which illustrate
the importance of the innovation marketing to create a preference basis starting
from this study sample and ending by the study society which is the Algerian
market and then to apply all its components to make the local product delivered to
the maximum conceivable market type.